Waarom zien we komeet Neowise nu 2x per dag en Venus maar 1x per dag?

Venus staat zo dicht bij de zon dat hij alleen zichtbaar is vlak nadat de zon ondergaat of vlak voor de zon opkomt. Overdag is hij er natuurlijk ook maar niet zichtbaar door het licht van de zon.

Venus wordt daarom ochtend- of avondster genoemd en welke het is, is afhankelijk van de conjugatie (plaats/hoek tov de zon). Hij gaat in lekentaal, voor de zon uit, of achter de zon aan.

Tot zover had ik het allemaal begrepen, maar nu hebben we komeet Neowise, en die is volgens de info op 3 juli van dit jaar langs de zon gekomen en staat er nog vlakbij (net als Venus dus). Daarom kunnen we hem nu zien, als hij verder weg gaat wordt hij minder fel. Ook dat lijkt me logisch.
Echter: Hij is nu op 2 tijden van de dag zichtbaar, rond 23 uur in de avond in het noord-westen en rond 4 uur in de ochtend in het noordoosten.
Dat is wat ik niet begrijp, kan iemand uitleggen waarom hij wel 2x per dag zichtbaar is? Hij moet dan toch ook voor of na de zon komen, wat is het verschil met de planeet? Ik begrijp dat hij beweegt, maar in één dag is het verschil niet zo groot, bovendien gaat hij ook om de zon heen.

3 jaar geleden
1.5K
crispy
3 jaar geleden
Ik weet het niet helemaal zeker, daarom als reactie: Overdag is de hoeveelheid zonlicht te veel om de komeet nog waar te nemen. In vroege ochtend en avond is het nog niet zo licht en dan kan je, zolang die binnen ons gezichtsveld is, hem waarnemen.
Summo
3 jaar geleden
Dank, maar dat is nou precies mijn vraag, bij de planeet Venus is het zo dat hij OF in de avond, OF in de ochtend zichtbaar is, niet beide dus. Juist omdat hij dicht bij de zon staat zie je hem dan niet als hij aan de "verkeerde" kant van de zon staat want dan is het al te licht.

Antwoorden (1)

Je in de vraag niet nader benoemde bron is wellicht niet doorgerekend of qua tekst aangepast voor een waarnemer in de Benelux.
De komeet blijft hier momenteel (zondag 12 juli) ’s nachts boven de horizon. Dat kun je van de Zon en Venus niet zeggen.

Maar het kan zijn dat het rekenprogramma van je bron rekening houdt met de lichtvervuiling vlak boven de horizon. Dat kan resulteren in een relatief beter bruikbaar waarneemvenster in de avond en na een onderbreking weer een betere zichtbaarheid in de ochtend.

Ik heb de komeet vannacht rond 01 uur na het lezen van meerdere positieve berichten met mooie foto’s op www.weerwoord.be zelf ook kunnen vinden, met behulp van een 8 x 40 kijkertje, terwijl ik naar het noorden juist door het strooilicht van mijn woonplaats heen moet zien te kijken. Hij was dan ook niet gemakkelijk te vinden, maar als je eenmaal weet waar hij is, dan kun je hem óók met het blote oog nog net terugvinden. Als je ogen een beetje aan het donker aangepast zijn althans. Ik heb mijn beeldscherm nu extra donker gezet en alleen een zwak lampje boven het toetsenbord, anders zie ik ook niets als ik naar buiten het balkon op loop.
Ik heb hem net (03u40) nog met het blote oog teruggevonden, ongeveer 15 graden linksonder de heldere ster Capella.

Let wel: die foto’s zoals op weerwoord.be laten zien wat een digitale camera opvangt, en die ziet een stuk meer in het donker dan het menselijk oog!

Hemelkaartjes van http://hemel.waarnemen.com/kometen/2020-07__C-2020_F3_NEOWISE.html kunnen je de weg wijzen (die kaartjes kun je apart vergroot weergeven), en de tijden en helderheid e.d. vind je ook in de tabel op die bladzijde.

De foto met een aantal heldere sterren er omheen van https://www.weerwoord.be/m/2614622 was erg behulpzaam, en dit bericht uit mijn omgeving https://www.weerwoord.be/m/2614605
overtuigde me dat ik visueel ook een kans maakte!

Op de berichtenlijsten van Weerwoord.be moet je vooral op de rode symbooltjes letten; dat zijn posts met een of meer foto’s.
3 jaar geleden
Summo
3 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide antwoord, ik had dit op een paar sites zien staan, maar ondertussen ook al een site gezien waar ze vertelden dat hij de hele nacht te zien is, het bericht waar ik dit uithaalde was van een sterrenwacht, blijkbaar zijn die niet altijd correct of volledig, ik ga al je bronnen doorlezen, goede info!
erotisi
3 jaar geleden
Is de positie van de komeet ook aan te geven/zoeken met een kompas. Bijvoorbeeld op 12 juli om 23:45 is hij op 287 graden waarneembaar.
Bordensteker
3 jaar geleden
Als je naar https://www.heavens-above.com/Comets.aspx gaat en dan C/2020 F3 NEOWISE aanklikt, dan kun je op de pagina van ‘Neowise’ rechtsboven een plaatsnaam in de buurt van je donkere waarneemplek ingeven (en je kunt ook de taal aanpassen), dan weet de site je tijdzone en kun je in het tabelletje linksonder de positiegegevens van het actuele moment lezen, waaronder hoogte en azimuth (kompasrichting). Naarmate de nacht vordert, moet je dan boven de kaartjes met [Reset tijd] het tijdstip weer even actualiseren. Samen met het eerste hemelkaartje kun je de komeet dan localiseren ten opzichte van de daarin getekende heldere sterren in de buurt, zoals de heldere ster Capella in het sterrenbeeld Voerman, en links de Grote Beer. Mochten de heldere sterren op jouw waarneemplek onzichtbaar blijven door strooilicht of wolkensluiers (of het licht van de er later bijkomende nu krimpende Maan), dán kun je het zien van de lichtzwakkere komeet voor die nacht denk ik wel vergeten.
Succes!