Bestaat er wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van de planeten op ons leven?

Er is natuurlijk astrologie, die zegt dat ons karakter onder invloed van de planeten bij de geboorte is bepaald en later kan veranderen door de loop van de planeten. Wetenschappelijk is dit voor zo ver ik weet niet onderzocht. Weet iemand of hier pogingen naar zijn gedaan ?

3 jaar geleden
1.4K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Leesvoer: https://onderzoeksredactie.fhj.nl/onderzoek/de-zin-en-onzin-van-astrologie/

Antwoorden (1)

Ja, die onderzoeken bestaan er. Zonder dat hiermee astrologie een wetenschappelijke basis krijgt.

Onderzoek 1
Klimaatverschuivingen die onze planeet doormaken staan onder invloed van de andere planeten in ons zonnestelsel.
Door hun zwaartekracht trekken de maan en planeten aan de vorm van de baan van de aarde en de kanteling van haar as naar haar baan, waardoor subtiele veranderingen in de intensiteit van het zonlicht veroorzaakt worden.
Door een wijzigend verwarmingsniveau dat verschillende breedtegraden bereikt, wordt nu aangenomen dat deze veranderingen een sleutelrol spelen bij het veroorzaken van de enorme uitbreiding van het poolijs dat kenmerkend is voor een ijstijd.

Onderzoek 2
Als het aantal zonnevlekken dat op de schijf van onze dichtstbijzijnde ster verschijnt in de tijd wordt uitgezet, volgen ze een duidelijk patroon, dat stijgt en daalt over een periode van ongeveer 11 jaar.
Dit komt merkwaardig dichtbij de 11,9 jaar dat Jupiter, de grootste planeet in het zonnestelsel, nodig heeft om één baan om de zon te voltooien.
In 1852 liet de Zwitserse astronoom Johann Wolf zien dat Jupiter ondanks zijn grote afstand meer zwaartekrachteffect op de zon heeft dan welke andere planeet dan ook. Hij ontwikkelde een theorie die via de invloed van Jupiter en andere planeten zonnevlekken leek te verklaren. Zonnevlekken zijn een symptoom zijn van zonneactiviteit, die op zijn beurt rechtstreeks effect op de aarde heeft.
Recent onderzoek heeft aangetoond dat de planeten niet de belangrijkste motor kunnen zijn voor de 11-jarige cyclus van zonneactiviteit, maar hier wel een rol bij spelen.
SimonV