Ik heb gelezen dat de maan langzaam steeds verder van aarde wegraakt, komt dit door zij massa vermeerderd?

Het regent nog steeds net als op de aarde meteorieten op de maan is dit de oorzaak dat de baan steeds groter wordt?
Net zoals je het duidelijk voelt als je een licht of wat zwaarder voorwerp aan een touw rondjes laat draaien dat de lichtere makkelijker in zijn zelfde baan blijft draaien zonder veel kracht op het touw te veroorzaken.
De zwaardere wil duidelijk met meer kracht los raken van het touw naar een grotere baan als het elastiek zou zijn ipv touw.
Of is er toch een heel andere factor die veroorzaakt dat de baan groter wordt van de maan?
Bedankt voor de antwoorden maar
nergens wordt gerept over het feit dat de massa van aarde en de maan die door meteorietinslagen veranderen er ook een invloed op hebben
Onbegrijpelijk voor mij en vast ook voor jullie?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
TurfGraver
4 jaar geleden
Nee, oorzaak is de rotatie snelheid van beide welke afneemt.
Maar maak je er maar niet druk om hoor.
TurfGraver
4 jaar geleden
Meer info.
http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Maan/013.html

Antwoorden (1)

Nee, de massatoename waar jij over spreekt bestaat, maar is te verwaarlozen t.o.v. de bestaande massa`s van de aarde en de maan. Dat is niet de oorzaak.

Een veel grotere rol speelt de getijdenwerking. En dat is ook meteen een veel lastiger te begrijpen concept.
Ik zal proberen het eenvoudig weer te geven.
De aarde en de maan trekken aan elkaar via de zwaartekracht. Op aarde is water aanwezig dat vrij kan stromen. Dat heeft dus ook de neiging zo dicht mogelijk naar de maan toe te kruipen. Hierdoor sleept de maan een hele bult water over de aarde. (eigenlijk 2, maar dat is een ander verhaal). Dat kennen we als eBay en vloed.
Al dat stromend water ondervind wrijving. Die wrijving heeft een aantal gevolgen.
1. Er ontstaat wet extra warmte
2. De draaiing van de aarde wordt afgeremd (de dag wordt steeds langer)
3. De bult met vloedwater loopt wat achter op de positie van de maan.

Doordat de aarde steeds langzamer gaat draaien komt er energie vrij. Energie gaat nooit verloren. Doordat de waterbult wat achter loopt op de positie van de maan 'voelt' de maan dat via de zwaartekracht alsof er wat aan getrokken wordt, waardoor deze zijn baan versneld. De energie uit de langzamer draaiende aarde wordt zo overgedragen aan een versnellen maan. Een hogere snelheid resulteert in een hogere baan. Dit gaat zo door totdat de baan ooit een zo hoog wordt dat de maan los breekt uit zijn baan om de aarde.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
TurfGraver
4 jaar geleden
Goed antwoord, behalve dat laatste.
Los breken gaat niet gebeuren, er komt een moment van balans (de maan draait net zo snel om de aarde als deze om zijn eigen as draait, 47 huidige dagen).
Daarna zal de maan weer naar de aarde toe getrokken worden.
Maar dit duurt allemaal wel even.
www.forbes.com/sites/quora/2018/06/13/will-the-moon-ever-stop-drifting-away-from-earth/amp/