Wat bepaalt de waarden van de natuurconstanten?

De lichtsnelheid in vacuum is de hoogst mogelijke snelheid en een voorbeeld van een natuurconstante. Het wetenschappelijke symbool voor de lichtsnelheid is c. De lichtsnelheid in bijvoorbeeld glas is langzamer dan in vacuum. De lichtsnelheid wordt weer bepaald door de permeabiliteit en de permittiviteit. Ze bepalen de lichtsnelheid volgens lichtsnelheid=sqrt(1/(permeabiliteit*permittiviteit)). De permeabiliteit in vacuum is de natuurconstante u0 en de permittiviteit in vacuum is de natuurconstante E0.
Een ander voorbeeld van een natuurconstante is h (de constante van planck).
Het getal pi bijvoorbeeld, wordt bepaald door de omtrek van een circel waarvan de diameter 1 is.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat versta jij onder natuurconstanten? Geef eens wat voorbeelden!

Antwoorden (1)

De natuurconstanten zijn de waarden die we hebben gevonden als we bepaalde dingen meten. Deze waarden veranderen niet. Ook niet als we de omstandigheden aanpassen.
of zoals wiki het zegt:
In de wetenschap is een natuurkundige constante een fysische grootheid waarvan de waarde niet verandert. Dit in tegenstelling tot andere fysische grootheden, zoals de variabelen temperatuur, druk, elektrische veldsterkte, die in tijd en plaats kunnen variëren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurkundige_constante

In de link staan een heleboel voorbeelden van natuurconstanten. Deze hebben we moeten meten. Voor elke constante is er (simpel gezegd) een andere meetmethode nodig.
De basisvraag, wat bepaalt de waarden: Dat is de natuur geweest.
Wie hebben het gemeten (en hoe zijn we er achter gekomen welke waardes het zijn): verschillende wetenschappers door de jaren heen (vanaf het moment dat de wetenschap zich hier mee bezig hield.
Thecis
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Met dank aan de Binas de ‘bijbel’.
Thecis
4 jaar geleden
BINAS is heilig!