Hoe komt het dat een zwart gat kan verdampen als er deeltjes er buiten gevormd worden (Hawking radia?

Bij Hawking radiation worden deeltjes materie-anitmaterie gevormd waarvan 1 van de 2 over de event horizon heen gaan waardoor ze niet meer kunnen anhilleren. Ofwel, 1 deeltje wordt opgenomen door het zwarte gat terwijl een ander deeltje de weg vervolgt. Hierdoor lijkt het alsof er een deeltje vanuit het zwarte gat is gekomen. Maar hoe komt het dan dat het zwarte gat lichter is geworden terwijl het deeltje niet vanuit het zwarte gat is gekomen (ofwel, waarom is dit het bewijs dat een zwart gat kan verdampen)?

Thecis
4 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Dat komt doordat het deeltje dat wordt opgeslokt negatieve energie heeft.
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Hartelijk dank voor de link. Hieruit kan je helaas wel afleiden dat het deeltje geen negatieve energie heeft. Je kan het wel zo benaderen, maar het is maar een hulpmiddeltje om het beter te kunnen begrijpen.
De correcte uitleg (waar ik inmiddels achter ben door wat door te zoeken) is dat (en dit is curciaal) het paar deeltjes wat ontstaat om 2 virtuele deeltjes gaat. De energie van het vacuum blijft 0 (vandaar de uitleg dat het om negatieve energie deeltjes gaat, maar materie/antimaterie heeft beiden geen negatieve energie en dan nog is het willekeur welk deeltje opgeslokt wordt --> netto dus 0). Waar het om gaat is dat wanneer een deeltje opgeslokt wordt, het opeens geen virtueel paar wordt. De massa / energie van het andere deeltje is dus opeens ook niet meer virtueel en volgens de regels van de thermodynamica moet deze energie wel ergens vandaan komen. Dit is afkomstig van het zwarte gat. Juist deze gedachtengang (die wiskundig correct blijkt) is het geniale stuk van Hawking.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kan massa negatief zijn?