hoe zwaar is de planeet Melvick 42 ongeveer?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K
Amadea
4 jaar geleden
Het is geen planeet maar een ster, en de naam is niet Melvick maar Melnick 42.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je praat over ZWAAR dan praat je over GEWICHT of MASSA. Één kilo op Aarde is op de Maan véél minder zwaar. Immers: massa's trekken elkaar aan en de Aarde is een veel grotere massa dan de Maan.
In het sterrenstelsel kan je dus helemaal niet praten over licht of zwaar.
Compliment voor Amadea. Ik had zelf gezocht op "nieuwe planeten" omdat Melvik 42 onbekend was.
Thecis
4 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/Melnick_42

Antwoorden (1)

(Aangenomen dat je een tikfout hebt gemaakt en Melnick 43 bedoelt en dus de massa daarvan bedoelt)

De massa van Melnick 42 is 189 zonsmassa.

En een zonsmassa is:
~1,989 * 10 tot de macht 30 kilogram
====

Als je dat uitrekent naar kilogram kom je op

3,759 * 10^32 kilogram.

(3 met 32 nullen)

Makkelijker is dus te zeggen dat de ster 189 keer zoveel massa heeft als de zon.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Massa, gewicht, zwaartekracht en Newton. De kilo's zijn Aardse kilo's en bestaan dus niet in de ruimte:
Zelfs Wikipedia spreekt zichzelf tegen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Massa_%28natuurkunde%29#Massa_en_gewicht
Massa en gewicht
Een satelliet "valt" rond de Aarde
De termen massa en gewicht worden in het dagelijks spraakgebruik door elkaar gehaald. Er is echter een wezenlijk verschil. Het gewicht van een voorwerp is onder 'aardse' omstandigheden de kracht die de aarde op een voorwerp uitoefent. Gewicht is afhankelijk van de plaats en de hoogte ten opzichte van het aardoppervlak, hoewel de massa onveranderd blijft. Een astronaut met een massa van 60 kg zal op de aarde een zwaartekracht van (ongeveer) 600 N ondervinden, terwijl dat op de maan maar 70 N is. De massa van de astronaut is echter nog steeds 60 kg. (en dat laatste is dus ook onlogisch)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zonsmassa
Zonmassa kan je dus NIET in kilo's uitdrukken.
LAAT DISCUSSIE ECHTER AAN ECHTE NATUURKUNDIGEN OVER
LeonardN
4 jaar geleden
@elder161 Je bent denk ik even in de war. (Gebeurt de beste wetenschappers weleens). Massa wordt uitgedrukt in kilogram(kg) of het kan ook in zonsmassa's, die zijn namelijk met 1 simpele vermenigvuldiging van elkaar verwijderd.
Gewicht wordt uitgedrukt in Newton(N) Wikipedia legt het prima uit, er bestaat dan ook niet zoiets als een "Aardse kilo".
Een object met een massa van 1 kilogram (op de aarde) heeft overal een massa van 1 kilogram. Dus ook in de ruimte, op de maan of op de welke planeet dan ook)
Op de maan heeft deze echter een lager gewicht. Op de aarde heeft een 1 kilo een gewicht van ~9,8 Newton (afhankelijk van de plek op aarde). Op de maan geeft 1 kilo een gewicht van 1,6 Newton. "(en dat laatste is dus ook onlogisch)"
Nee, ik snap dat je het als onlogisch ziet als je even de begrippen niet meer op een rijtje hebt. http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Maan/016.html
Uit de omschrijving merk je al dat de massa onafhankelijk is van waar je je bevindt.