Waarom valt de externe tank wél terug naar aarde, maar de space shuttle zelf niet?

De externe tank wordt pas afgestoten op het moment dat de shuttle de baan om de aarde heeft bereikt. Op dat moment is voor de shuttle geen motor meer nodig om in die baan te blijven.

De tank verkeert in principe in dezelfde situatie. Toch valt die onmiddellijk terug naar de aarde en de shuttle niet.

Hoe is dat te verklaren ?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
1.7K
TurfGraver
4 jaar geleden
De shuttle vliegt nog een eind door (op zijn motors) na afstoten van de tank.
TurfGraver
4 jaar geleden
Wellicht helpt dit plaatje.
https://www.nasa.gov/centers/marshall/images/content/576950main_Launch_sequence_graphic_756x565.jpg

Het beste antwoord

Als ik https://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle#Launch goed begrijp dan zijn de shuttle en de externe tank net na het uitschakelen van de motoren nog net niet in een baan om de aarde, en wordt een half uur na het uitschakelen de tank afgestoten, en gebruikt de shuttle het Orbital Maneuvering System om toch in een baan om de aarde terecht te komen. De tank valt daarna terug omdat deze nooit in een baan om de aarde terecht is gekomen.
Dank aan Turfgraver: de tank wordt net na het uitschakelen van de motoren al afgestoten, en de OMS wordt dan al even gebruikt, en dan een dik half uur later wordt de OMS nogmaals gebruikt.
Toegevoegd op 08 augustus 2019 05:56: tekst
4 jaar geleden
TurfGraver
4 jaar geleden
Half uur lijkt mij niet goed. ;)
gvrox
4 jaar geleden
@turfgraver : je hebt gelijk, ik vergiste me, er zijn blijkbaar 2 momenten dat de OMS gebruikt wordt, net na de MECO (main engine cut off), zo'n 8 minuten na lancering, en dat is het moment dat de tank wordt afgestoten. Op 45 minuten na de lancering wordt de OMS gebruikt om in de uiteindelijke baan terecht te komen.