Als de aarde in juli verder weg is van de zon dan in december, hoe kan het dan warmer zijn?

De aarde haar baan om de zon is elliptisch, waardoor ze in december dichterbij de zon staat dan in juli, toch is het op het noordelijk halfrond in juli warmer. Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.5K
TurfGraver
4 jaar geleden
Iets met scheve stand van aarde t.o.v de zon.
https://youtu.be/D4hPoBwmCI0
En niet zozeer afstand.
Erna55
4 jaar geleden
Je toegevoegde tekening overdrijft ernorm de verhoudingen.
Kijk even : de lijn van 152 mill km is 2 keer zo lang als de lijn van 147 mill km......
Thecis
4 jaar geleden
@Erna55
Daarom is het goed dat de afstanden erbij staan toch? En het geeft ook goed aan dat de baan eliptusch is om het punt duidelijk de maken. Met het oog zie je namelijk niet de eccentriciteit van 0.0167. Dus oei.a tekening voor dit punt. Top!
LeonardN
4 jaar geleden
Ik neem aan dat Erna de vrager even in wil laten zien dat de tekening wel juist bekeken moet worden. Dergelijke tekeningen kunnen idd nooit op ware verhouding. Ook de afstand zon aarde en grootte aarde/zon klopt niet en kan nooit kloppen. Dit filmpje geeft een aardig beeld van de verhouding in werkelijke zin.
https://www.youtube.com/watch?v=Kj4524AAZdE
Thecis
4 jaar geleden
Dit filmpje geeft overigens ook een goed beeld van de immense afstanden en de leegte in onze eigen zonnestelsel. Je reist samen met een foton mee vanaf de zon langs de planeten tot aan Jupiter (dacht ik).
https://youtu.be/1AAU_btBN7s

Antwoorden (3)

Op het noordelijk halfrond is dat inderdaad zo, omdat door de inclinatie van de aarde de zomer op het noordelijk halfrond rond juli de zon de hoogste stand heeft, waardoor de zon het meest loodrecht op dit halfrond staat.
Op het zuideliijk halfrond is daardoor ook een heel klein beetje warmer in de zomer door deze kleinere afstand. Maar veel ook niet omdat de afstand relatief niet veel verschilt en de temperatuur meer door de loodrechtheid wordt bepaald dan de afstand.
4 jaar geleden
Het is in juli warmer dan in december omdat de daglichtperiode langer is; de afstand aard-zon heeft een verwaarloosbare invloed op de temperatuur.
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
De daglicht periode is een gevolg van de reden waarom het warmer is. Maar de daadwerkelijke reden ontbreekt. Dat is janmer
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nou, ik heb toch geleerd dat de afstand van de aarde tot de zon wel degelijk invloed heeft op de zonnestraling. Alleen zijn er dan nog zeker twee belangrijke factoren van invloed, die minimaal omschreven moeten worden. Ik vind dit antwoord zeer onzorgvuldig.
De plus begrijp ik totaal niet.
Ik geef niet graag een min, maar doe het nu wel.
Aangezien ik ze nooit anoniem geef, deze korte opmerking.
LeonardN
4 jaar geleden
http://curious.astro.cornell.edu/our-solar-system/40-our-solar-system/the-earth/climate-and-weather/72-how-critical-is-the-earth-sun-distance-in-maintaining-our-average-temperatures-on-earth-intermediate Verwaarloosbaar lijkt me dus de juiste term (er is dus invloed, maar zodanig weinig dat je er niet echt iets van merkt omdat het verschil wat seizoenen teweegbrengen vele vele malen groter is).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Niet iedereen leest even goed Engels op GV, en nee ik praat niet over mezelf.
Volgens mij is het ook een regel om bronnen in het Nederlands te plaatsen.
Ik begrijp heel goed dat het soms niet anders kan, maar over dit onderwerp zijn meer dan genoeg wetenschappelijke Nederlandstalige bronnen te vinden.
LeonardN
4 jaar geleden
Dat is een randzaak, je omzeilt het punt. Er is GEEN regel die Engelse bronnen uitsluit. Je mag geen Engelse teksten plaatsen. Maar hier een bron in het Nederlands die ongeveer hetzelfde zegt:
https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/27891/Is-de-afstand-tot-de-zon-enigzins-van-invloed-op-de-temperatuur
"slechts een kleine correctie"
tinus1969
4 jaar geleden
Mbt diverse minners:
Scherpslijpers zullen beweren dat de vraag slordig is gesteld en dat vraag en antwoord diverse impliciete aannames bevatten. Soit. Ik probeer een antwoord te geven waar de vraagsteller wat aan heeft.
De vraag gaat over het verschil in temperatuur juli-december en gaat dus impliciet over Nederland en./of Noordelijk halfrond. Naar mijn mening is commentaar mbt zuidelijk halfrond dan wel correct maar niet to-the-point.
Onder de langere daglichtperiode zit natuurlijk een diepere oorzaak van inclinatie. Maar soms helpt het om eerst maar eens een simpel antwoord te geven - vraagsteller kan dan terugkomen met detailvragen mbt oorzaak daglichtperiode en nuances mbt invalshoek zonnestralen.
Thecis
4 jaar geleden
@tinus1969
De langere dagen én het warmteverschil is inderdaad het gevolg van inclinatie. Dat ís de reden. Door de kiezen voor het antwoord "omdat de dagen langer zijn" is een verkeerd antwoord. Je kan het inderdaad simpel houden, maar het antwoord dient wel correct te zijn. Je weet het, zet het er dan ook in. Nu is het antwoord fout omdat je van een gevolg de reden maakt. Als je net iets meer aandacht besteed aan het maken van een antwoord, had ik je hier gewoon een plus kunnen geven. Nu helaas niet.
LeonardN
4 jaar geleden
Het antwoord is toch niet zozeer verkeerd als onvolledig?
Ik moest zeggen dat ik zelf ALLEEN maar aan de invalshoek dacht, (als gevolg van inclinatie).
Thecis
4 jaar geleden
@Leonard. Nee, het antwoord is fout. Kijk maar naar je eigen antwoord.
De langere dagen én de hogere temperatuur zijn een gevolg van de inclinatie. De langere dagen zijn nìet de reden van de hogere temperatuur. Zoals ik al zei, van een gevolg wordt een reden gemaakt. En dat is niet juist.
LeonardN
4 jaar geleden
Snap hem...
erotisi
4 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp is ook niet de inclinatie de oorzaak maar de botsing van de aarde met een ander hemellichaam of zoiets...?. De inclinatie is slechts een gevolg......(-;
LeonardN
4 jaar geleden
@tinus1969 Als een winterdag veel langer zou duren en een zomerdag veel korter, zouden zomer en winter vanwege dat principe omslaan?
Ik heb niet het idee dat 21 december een warmere dag zou worden als deze gewoon meer licht zou hebben.
Thecis
4 jaar geleden
@erotisi,
Zo kan je het stellen, maar dan zeg ik dat het gevolg is van de Big Bang, zijn we met alles klaar ;-)
Als we de oorzaak iets dichter bij huis en tijd zoeken (in oorzaak en gevolg), is de inclinatie de reden, de andere twee het gevolg.
tinus1969
4 jaar geleden
@Erotisi, mbt 'Dus als ik het goed begrijp is ook niet de inclinatie de oorzaak maar de botsing van de aarde met een ander hemellichaam of zoiets...?.' Je hebt helemaal gelijk. Er is een vuistregel dat je zes keer "Waarom" moet vragen om bij de diepstliggende oorzaak te komen. Maar soms is het interessanter of simpeler om niet die zes stappen te doen, maar eerst maar eens met één stap te beginnen.
tinus1969
4 jaar geleden
@LeonardN:
"Het antwoord is toch niet zozeer verkeerd als onvolledig?
Ik moest zeggen dat ik zelf ALLEEN maar aan de invalshoek dacht, (als gevolg van inclinatie)."
Dat lijkt me een bruikbare samenvatting. Die inclinatie heeft diverse gevolgen, waarvan de daglichtperiode letterlijk de meest zichtbare is. Daarom noemde ik die. Leek me in deze context afdoende. Eerst maar eens een simpel antwoord, de details volgen wel bij doorvragen.
Thecis
4 jaar geleden
@tinus1969
Er is niets mis met eerst een algemeen antwoord en bij verder doorvragen de details te geven. Alleen heb je daardoor hier een gevolg als oorzaak weer gegeven waardoor het antwoord gewoon verkeerd is. Daar stap je met deze reactie volledig overheen. Ik ben er van overtuigd dat je weet hoe het zit (bij deze vraag), maar de keuze van hoe je je antwoord hebt opgebouwd, daar kan ik niet achter staan. Hierdoor krijgt de vraagsteller namelijk de verkeerde reden van waarom het in de zomer warmer is dan in de winter. Ook het initiële antwoord, ook al gaat het een beetje hoog over, dient gewoon correct te zijn.
Thecis
4 jaar geleden
@tinus1969
Over het 6 keer waarom vragen, ook hier haal je dingen door elkaar. Het is namelijk de 5-times why (het 5x waarom).
https://www.google.com/search?q=6+times+why&oq=6+times+why&aqs=chrome..69i57j0l5.1840j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
(hier heb ik letterlijk gegoogled op 6 times why). Hetgeen je hierbij door elkaar haalde, is dat dit een van de methodes is binnen de 6 sigma, een manier van het de eerste keer juist doen (het verwijderen van onnodige stappen, introduceren van fail-safe methodes, oftewel lean-six-sigma, zie google link: https://www.google.com/search?q=lean+six+sigma&oq=lean+six+sigma&aqs=chrome..69i57j0l5.3740j0j9&sourceid=chrome&ie=UTF-8). In z'n algemeenheid heb je hier wel gelijk. Het meest belangrijke is dat men door vraagt. en of je dat nou 4, 5 of 6 keer doet, dat is veel minder belangrijk. Als je maar bij de root-cause (de hoofdoorzaak) uit komt. Maar de methodiek heet 5 times why. Maar dit geldt voor probleemoplossingen, niet voor vraagbeantwoording.
Het is warmer in de zomer op het noordelijk halfrond omdat de aarde niet helemaal recht staat ten opzichte van de zon, maar een hoek maakt met de zon van ~23graden. In de zomermaanden staat bij ons dus de aarde meer naar de zon gedraaid zodat de zonnestralen rechter op ons deel van de aarde vallen. Daarnaast ontvangen we door die kanteling voor die periode, voor langere tijd zonlicht.

Dat draagt allemaal veel meer bij aan de temperatuurswisseling dan de ~146 tot ~152 miljoen kilometer dat de aarde van de zon staat.
Als het in de zomer 24,9 graden celcius gemiddeld is en en de winter 7,1 graden celcius. Dan helpt het niet als het zonder het afstandsverschil eigenlijk 25,0 en 7,0 was geweest. Maar de invalshoek door heeft dus een veel grotere invloed.
===
Plaatje toegevoegd van het effect van invalshoek.
Heb hem wellicht sterk overdreven, maar je kan zien dat op het zelfde oppervlak nu veel minder zonnestralen binnenkomen.
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Je zou nog in kunnen gaan op waarom het zo belangrijk is dat we meer warmte voelen doordat de zonnestralen loodrecht(er) binnen komen. De hellingshoek van de aarde zorgt er namelijk niet voor dat we miljoenen kilometers dichter bij de zon staan.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik weet niet waarom het zo belangrijk is dat we meer warmte voelen. Dus daar kan ik niet op ingaan. "De hellingshoek van de aarde zorgt er namelijk niet voor dat we miljoenen kilometers dichter bij de zon staan."
Nee maar dat zeg ik ook niet. We staan meer gedraaid naar de zon. Dus de zonnestralen vallen rechter op ons. Als je iets hebt wat je denkt dat ik bij kan voegen, moet je het even zeggen. Je hoeft niet cryptisch te zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit antwoord is in de basis gewoon goed, daarom een plus.
LeonardN
4 jaar geleden
@Thecis
Bedoelde je wat ik nu heb getekend?
Thecis
4 jaar geleden
@LeonardN
Inderdaad, de energie van de zon wordt verdeeld over een groter oppervlak. Daardoor ontstaat het warmteverschil. Het laat het antwoord net even verder gaan waardoor het in mijn ogen een goed antwoord is. +
Thecis
4 jaar geleden
Helemaal gelijk. Ik zou moeten uitzoeken wat de grootste inoed is