kan een meteor inslag de koers van de maan veranderen?

in een film uit 2008 impact kijken mensen over de ganse wereld hoe een meteor zal maar zegen regen de nachthemel doorkruist. maar dan gaat er iets vreeslijk fout want achter deze meteor zit een stuk van een dode ster en die raakt de maan met als gevolg dat de magnetische velden verstoort worden. en de baan van de maan verandert en ze tegen de Aarde zal botsen. ik weet wel het is maar film maar zou zoiets kunnen of is de maan te groot en te stek zo dat een ruimte projektiel nooit de maan uit haar baan kan brengen.

Picture for question
5 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Ja, als de impuls* voldoende groot is kan een object een ander object van richting doen laten veranderen. Impuls is de combinatie van snelheid en massa. Je zal een pingpongbal behoorlijk hard tegen een basketbal moeten gooien voor hij gaat bewegen (of van koers moeten laten veranderen als deze al beweegt). Een tennisbal tegen een basketbal zal al beter lukken.

Met hele grote objecten zoals de aarde de maan of kometen werkt dat niet anders.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Impuls_(natuurkunde)
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Jij was sneller :-)
(+)
lakotaxox200
5 jaar geleden
dank voor de antwoorden