Is het heelal aan het uitdoven?

Voor de oerknal was er nog geen concept van tijd. Na de oerknal daarentegen bestond het concept van tijd wel. Betekent dit dat het heelal in principe aan het “uitdoven” is? Wat er na de oerknal ontstond waren planeten, maar die bestaan ook niet voor altijd...

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.8K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Wat bedoel je met "Uitdoven" ?

Antwoorden (3)

Voor het uiteindelijke lot van het heelal zijn er drie gangbare theorieën: Big Rip - soms ook Big Chill genoemd - en minder waarschijnlijk Big Crunch of nog Warmtedood. De reden waarom Big Rip nu als meest waarschijnlijk geldt, is, dat uit de huidige waarnemingen de uitdijing van het heelal overheerst op de samentrekking door de zwaartekracht en op de toename van de entropie.

Alles is afhankelijk van de massadichtheid Ω (omega) van het heelal. Omega is de gemiddelde massadichtheid van het heelal gedeeld door een kritische waarde van die dichtheid. Ω bepaalt het uiteindelijke lot van het heelal.
Dan zal de uitdijïng uiteindelijk ooit tot stilstand komen en zal de materie onder invloed van de zwaartekracht terug in elkaar storten (Big Crunch). In dit geval spreekt men van een gesloten heelal. Alle materie zal dan terug in één punt geconcentreerd zijn. De zwaartekrachten zullen zo groot zijn dat alle materie zal verdwijnen in een singulariteit. Misschien ontstaat hieruit wel een nieuw heelal. Indien het heelal zich op deze manier blijft herhalen spreekt men van een pulserend heelal.
5 jaar geleden
De Oerknal is een natuurkundig verschijnsel, tijd is een menselijk concept door ons verzonnen om al wat gebeurt op een rijtje te zetten en te begrijpen. Einstein heeft van tijd een dimensie van ruimtetijd gemaakt. Beide hebben eigenlijk niets met elkaar te maken, maar wij gebruiken ze wel door elkaar. Voor zoiets als een Oerknal is Ruimtetijd nodig(geweest). Dus "tijd" bestond wel degelijk voor die knal en is daar geen gevolg van. Als je denkt in termen van 'uitdoven', dan ga je ervanuit dat er krachten of energie zijn om ons heelal te laten bestaan, maar krachten en energie, massa enzo ontstaan juist door de uitdijing van ons heelal en niet andersom. Als ons heelal stopt met uitdijen verdwijnt alles, ook de tijd. Uit:Motum
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De oerknal is een grote ontploffing van energie, en misschien voor het heelal duurt die ontploffing maar enkele seconde. maar wat er in afspeel heeft zijn eigen tijdsbesef.

voor ons leeft een Eendagsvlieg maar een dag
( maar in zijn beving kan het wel misschien 75 jaar zijn )

Ga is video's bekijken van slow mo guys,
dan is het ook echt bijzonder hoeveel er gebeurd als 1 sec vertraagd wordt afgespeeld
https://www.youtube.com/user/theslowmoguys?gl=NL&hl=nl

Maar alles in het heelal heeft een begin en einde ( en ook het heelal )
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee. Niets heeft begin noch einde. Bewijs: we moeten telkens aangeven wanneer een gebeurtenis begint of eindigt. Ruimtetijd is namelijk een continuum. Dus zonder intervallen. Wij nemen de uitgang 'tijd' in Ruimtetijd veel te vaak voor lief. Kortom: gebeurtenissen eindigen nooit, maar zetten zich voort in andere. Zo zal het ook ons heelal vergaan! QED