Waarom zijn de verste vier planeten van ons zonnestelsel gasruezen en niet de eerste vier?

Voor het zelfde geld zouden de gasreuzen dichter bij de zon kunnen staan dan mars, de aarde, mercurius en venus

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.7K
erotisi
5 jaar geleden
Niet voor het zelfde geld hoor. Dat zou veel meer kosten......energie die er niet effectief was

Antwoorden (1)

Het zonnestelsel is begonnen als een protoplanetaire schijf; een hoop gas en stof dat om de zon draaide. Hoewel er dichter bij de zon wel meer materiaal aanwezig was, was dit vooral in gasvorm omdat het dichter bij de zon ook warmer is. Gas heeft veel meer zwaartekracht nodig om te worden vastgehouden dan vaste of vloeibare stoffen, dus planeten dicht bij de zon groeiden juist langzaam.

Vanaf de zogeheten sneeuwlijn was het koel genoeg om vloeibaar water te hebben. Omdat er relatief veel water was groeiden de planeten vanaf de sneeuwlijn veel sneller. Doordat ze sneller zwaar genoeg waren om ook gas vast te houden hebben de planeten buiten de sneeuwlijn het meeste van het gas opgenomen.

In sommige zonnestelsels zijn er wel gasreuzen binnen de sneeuwlijn te vinden, onder andere "hete Jupiters". Dit komt doordat ze buiten de sneeuwlijn gevormd zijn en later naar binnen "gemigreerd" zijn, bijvoorbeeld door een interactie met de zwaartekracht van een ander object.