Zijn er noodcapsules in het ISS ruimtestation?

Stel er vind een noodsituatie plaats in het ISS, en de bemanningsleden moeten direct het ruimtestation verlaten. Kunnen ze hier weg zonder hulp vanaf de aarde?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ja, op https://nl.wikipedia.org/wiki/Internationaal_ruimtestation_ISS#Sojoez_TMA-M_als_reddingssloep staat hierover vermeld:

"Naargelang er drie of zes personen aan boord zijn, zijn één of twee exemplaren van de Sojoez TMA-M aanwezig, voor reguliere landing maar ook als reddingssloep. Als er gevaar dreigt, bijvoorbeeld van naderend ruimteschroot in het geval dat een kleine baanwijziging van het ISS het risico niet afdoende kan beperken (bijvoorbeeld doordat het gevaar te laat wordt gesignaleerd), nemen de personen aan boord uit voorzorg erin plaats. Dit is vier keer voorgekomen, de laatste keer in juli 2015, toen een klein deel van een oude Russische weersatelliet naderde. Het gevaar werd anderhalf uur van tevoren gesignaleerd. Uiteindelijk vloog het stuk ruimteschroot op 3 km afstand voorbij.[5][6] Ook in de andere drie gevallen was daadwerkelijke voortijdige terugkeer naar de Aarde niet nodig."

"De Sojoez (Russisch: Союз; "unie") is een bemand ruimtevaartuig dat voor het eerst op 23 april 1967 door de Sovjet-Unie werd gelanceerd en in de huidige vorm plaats biedt aan drie mensen. De Sojoez is 7,8 m lang (met de koppelingseenheid) en heeft een gewicht van 6400 kg. Het ruimteschip is vooral bedoeld voor transport van mensen naar een ruimtestation in een baan om de aarde.", vind je op https://nl.wikipedia.org/wiki/Sojoez_(ruimtecapsule).