Ontstaat er roodverschuiving in spectraallijnen het gevolg van het verlies van blauw licht?

Wanneer zon- en sterrenlicht stof- of gaswolken passeert, worden de korte blauwe golven het meest verstrooid. Het overblijvende licht toont dan roder. Geeft dit bij analyse van de spectraallijnen ook een roodverschuiving of blijven de lijnen op hun plaats?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.7K
kierkegaard47
5 jaar geleden
De spectraallijnen zitten op specifieke frequenties. Roodverschuiving wordt veroorzaakt door een bron die zich van ons afbeweegt (Dopplereffect). Het ligt wordt dan roder omdat de frequenties daadwerkelijk lager worden dan ze zouden zijn bij een t.o.v ons stilstaande bron. Hier is het anders, hier verschuiven de frequenties zelf niet, maar worden enkel de "blauwere" meer weggefilterd. Daarom verwacht ik dat de spectraallijnen niet verschuiven. Wel zouden een aantal spectraallijnen wat zwakker/sterker kunnen worden, bv. door elementen die bv. veel meer in de wolk voorkomen dan in de zon (dit laatste weet ik niet absoluut zeker).
kierkegaard47
5 jaar geleden
*het ligt = het licht, natuurlijk.....

Antwoorden (2)

De spectraallijnen blijven exact op hun plaats.
Ze zijn een blauwdruk van de stoffen waaruit sterren en planeten zijn opgebouwd.
Sterren zijn vooral opgebouwd uit Waterstof en Helium.
En als je de blauwdruk van water op een planeet ziet, weet je dat het een aarde-achtige planeet is.
Reddie
5 jaar geleden
Nee, de spectraallijnen veranderen niet van plek, maar wel van intensiteit. Het spectrum van een ster bestaat uit een continuum dat komt door de warmtestraling en uit absorptielijnen die komen door absorptie van het licht door kouder gas om de ster heen. Wanneer dit licht door een gaswolk gaat wordt inderdaad het blauwe licht meer verstrooid dan het rode (Rayleighvestrooiing). Het zorgt er echter alleen voor dat het spectrum in zijn geheel kleiner wordt aan de rode kant van het spectrum. De relatieve grootte van de absorptielijnen met respect tot het continuum blijft gelijk.

Roodverschuiving gebeurt in principe alleen als je een bewegend/roterend object hebt (Dopplerverschuiving). Bij een bewegende gaswolk zou alleen het continuum en de emissielijnen van het gas zelf verschuiven, niet het spectrum van de ster erachter.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
WimNobel
5 jaar geleden
Dit verschijnsel wordt "verroding" genoemd, juist om aan te geven dat het iets anders is dan roodverschuiving. Verroding zorgt er voor dat de ster als geheel er roder uitziet. Ook roodverschuiving kan ervoor zorgen dat het object als geheel roder wordt, maar voor matige snelheden van ons af speelt dat nauwelijks een rol. Wel zien verre quasars en sterrenstelsels, die door de uitdijing van het heelal een grote snelheid van ons af hebben, er vaak roder uit door de roodverschuiving. Maar ook verroding door intergalactische absorbtie kan een rol spelen. In zo'n geval is het de kunst om beide effecten uit elkaar te helen.