Jupiter is nu en de eerstkomende tijd bezig met (vanaf de Aarde gezien) achter de Zon langs te gaan. Daardoor is-ie amper zichtbaar; Jupiter wordt weer goed zichtbaar vanaf ongeveer april 2019, eerst aan de ochtendhemel, dan in de zomer de hele nacht, en in het najaar alleen nog aan de avondhemel.
http://hemel.waarnemen.com/astrokal/2019.html

Een zgn. oppositie (of het moment van dichtste nadering tot de Aarde) is in principe het beste moment om een buitenplaneet zoals Jupiter waar te nemen. Tijdens de oppositie staat een planeet precies tegenover de Zon aan de hemel. Dit betekent ten eerste dat de planeet vrijwel de hele nacht te zien is — hij komt op rond zonsondergang, en gaat rond zonsopkomst weer onder. Daarnaast staat Jupiter tijdens zijn oppositie relatief dicht bij de Aarde, waardoor hij helderder en groter lijkt dan gemiddeld. Een planeet is niet alleen tijdens de oppositie zichtbaar, maar ook enkele maanden ervoor en erna. Vóór de oppositie is Jupiter vooral in de late nacht en vroege ochtend te zien, na de oppositie is dat 's avonds en in de vroege nacht.

Door de baanbewegingen van de Aarde en Jupiter om de Zon vindt een jupiteroppositie gemiddeld iedere 399 dagen plaats (de zogenaamde synodische periode), dus circa 91.6 keer per eeuw. Tijdens een synodische periode schuift Jupiter ongeveer één sterrenbeeld op, en de volgende oppositie vindt ongeveer een jaar en een maand na de laatste plaats.
http://hemel.waarnemen.com/jupiter/opposities/jupiteroppositie_20190610.html
5 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jupiter is op dit moment kort na zonsondergang te zien, laag aan de horizon.
Vanaf de aarde gezien schuift hij achter de zon langs, dus zou hij te zien zijn midden op de dag, ware het niet dat het dan inderdaad te licht is om hem te zien.
Vanaf ca. half december is hij te zien kort voor zonsopkomst, laag aan de horizon.
Vanaf half januari is hij al langer voor zonsopkomst zichtbaar ,en wordt het steeds beter.
Half juli staat hij op zijn hoogst.
Reddie