Hoe blijven planeten en manen op de zelfde afstand van de de ster / planeet waar ze omheen cirkelen?

Als de afstand groter vergroot wordt de aantrekkingskracht minder toch? Dan zouden ze er steeds verder vandaan gaan en als ze dichter bij komen zouden ze tegen elkaar trekken
De afstand van de maan en aarde varieert
Hoe blijft dat in evenwicht?

5 jaar geleden
1.6K
Antoni
5 jaar geleden
Ik vermoed dat dat te maken heeft met de rotatiesnelheid. Als je eenmaal met een vaste hoge snelheid in rondjes om een middelpunt draait, is het vrijwel onmogelijk om nog af te wijken van die baan om dat middelpunt heen, en naar het middelpunt toe te bewegen.
tinus1969
5 jaar geleden
@Antoni, zie mijn antwoord, rotatie is niet relevant/nodig.
Kees10
5 jaar geleden
Ja, het veranderen v d snelheid en daarmee de veranderende middelpunt vliegende kracht, dat kan dan voor evenwicht zorgen, mooi!
Dankjewel voor de antwoorden
Kees10
5 jaar geleden
Antonie, rotatie heeft inderdaad ook invloed op de koersvastheid , misschien op de omtrek van de cirkel?

Antwoorden (1)

Planeten (cq manen) blijven ongeveer dezelfde afstand staan van de ster, doordat er evenwicht is tussen 'zijwaartse snelheid' en afstand. De planeet valt als het ware continu naar de ster toe, maar door zijwaartse snelheid (beweging haaks op de lijn tussen planeet en zon) ontstaat een cirkelbeweging.
Als de planeet dichter bij de zon komt, wordt potentiele (zwaartekrachts)energie in kinetische energie omgezet, waardoor de snelheid toeneemt en de planeet weer netto van de ster afbeweegt; bij toenemen van de afstand het omgekeerde proces.

Kortom, het feit dat de planeet beweegt, is essentieel.