Wat heeft het roteren van de zon met het sterrenstelsel te maken?

Ik zag laatst een vraag voorbij komen van "wat gebeurt er als de zon stopt met roteren" en er wat met de sterren ofzo kan gebeuren. Mijn vraag is, wat heeft het roteren van de zon met het sterrenstelsel te maken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Eerst even de begrippen zonnestelsel en sterrenstelsel. Het zonnestelsel is de zon met daaromheen de planeten, manen van planeten, kometen en planetoïden. De draaiing van de zon, de banen van de planeten en de draaiing van de planeten bevinden zich, met enkele uitzonderingen, in hetzelfde vlak (het eclipticavlak). Venus heeft een afwijkende beweging: die draait heel langzaam de andere kant op. En Uranus en de dwergplaneet Pluto hebben een draaiingsas die plat in het eclipticavlak ligt.
Een sterrenstelsel is een verzameling van miljarden sterren. Het sterrenstelsel waarin de zon zich bevindt noemen we Melkwegstelsel. De sterren in de Melkweg draaien rond het centrum; de meeste in een vlak: het Melkwegvlak. Het Melkwegvlak is niet hetzelfde als het eclipticavlak; de hoek tussen die twee is ca. 60°.
Dat de banen van de planeten zich in hetzelfde vlak bevinden, en dat die ook overeenkomt met de draaiing van de zon, wordt verklaard uit de ontstaansgeschiedenis van het zonnestelsel. Dit is gevormd uit een grote gaswolk die onder zijn eigen zwaartekracht is gaan inkrimpen. Een klein beetje draaiing wordt daarbij versterkt (volgens de wet van behoud van impulsmoment). Dat enkele planeten een afwijkende asrotatie hebben kan gekomen zijn door botsingen: hoe kleiner het lichaam, hoe groter de invloed van een eventuele botsing. Het is zeer onwaarschijnlijk dat een groot lichaam als de zon door een botsing merkbaar van rotatie zou veranderen.
De gaswolk waaruit het zonnestelsel is ontstaan, maakte deel uit van het Melkwegstelsel. Door allerlei turbulente verschijnselen begon die wolk in stukjes op te breken. In al die stukjes vond stervorming plaats. Zo kunnen uit een grote gaswolk duizenden sterren ontstaan. De turbulentie zorgde ervoor dat de verschillende delen waarin de grote wolk werd opgesplitst elk hun eigen draaiing kregen. Dat verklaart waarom het eclipticavlak niet gelijk is aan het Melkwegvlak.
Het antwoord op de vraag is dus dat het roteren van de zon wel uiteindelijk veroorzaakt wordt door de rotatie van het Melkwegstelsel, maar dat tijdens de vorming deze dusdanig is verstoord, dat er geen rechtstreeks verband meer bestaat. Dit in tegenstelling tot het verband tussen het roteren van de zon en de banen van de planeten: die is ook ontstaan bij de vorming van het zonnestelsel, maar daarna niet meer verstoord.
WimNobel