Wat gebeurt er met de planeetbanen als de zon stopt met roteren?

Als de zon zou stoppen met roteren, storten de planeten dan op de zon, of niet?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

In de klassieke mechanica maakt het niet uit of de zon roteert, en (dus) zelfs niet om welke as hij roteert, hoe snel hij roteert, en welke kant op hij roteert. De zwaartekracht die de zon op de planeten uitoefent is onafhankelijk van de rotatie van de zon; die hangt namelijk alleen af van de massa van de zon. Aangezien het de zwaartekracht van de zon is die bepaalt hoe de planeetbanen eruit zien, heeft de rotatie van de zon dus geen enkele invloed op de planeetbanen.

Sinds Einstein weten we dat de rotatie toch enige invloed heeft. Dit gaat via een mechanisme dat 'frame dragging' wordt genoemd. De zon slingert de planeten als het ware een beetje op, omdat de rotatie van de zon ruwweg in dezelfde richting plaatsvindt als de rotatie van de planeten rond de zon.

Zou de zon stoppen met roteren, dan zou dit 'opslingereffect' van het 'frame dragging' stoppen. De planeten zouden dan ietsjes langzamer roteren, en daardoor iets dichter bij de zon komen te staan. Van op de zon storten is echter geen sprake.

Het 'frame dragging' van de zon is sowieso dusdanig minimaal, dat de effecten misschien niet eens meetbaar zouden zijn.
Cryofiel
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
''De planeten zouden dan ietsjes langzamer roteren, en daardoor iets dichter bij de zon komen te staan''.
Als de planeten langzamer roteren hebben ze een te lage snelheid om bij de huidige afstand in hun baan te blijven. Ze zouden dus wel degelijk op de zon storten.
Maar zoals je schrijft, dat is zo minimaal dat het binnen de levensduur van het heelal waarschijnlijk niet zal gebeuren.
Cryofiel
5 jaar geleden
Als de planeten langzamer rond de zon roteren, hebben ze inderdaad een te lage snelheid om op de huidige afstand in hun baan te blijven. Ze zullen dus richting de zon bewegen. Daardoor winnen ze aan energie. Hun rotatiesnelheid rond de zon zal dus toenemen. Dit proces stopt wanneer de nieuwe, hogere baansnelheid past bij de nieuwe, nauwere baan. Ze zullen dus een tikkeltje dichter bij de zon komen, maar zullen niet op de zon storten.