Blijf je in de ruimte altijd dezelfde snelheid houden als je stopt met 'gas geven'?

Hiermee bedoel ik: stel dat je 10.000 kmph ga in de ruimte en je zet de raket uit blijf je dat altijd zo hard gaan of ga je harder of langzamer op een gegeven moment bijvoorbeeld door de aantrekkingskracht van de zon?

1.5K

Antwoorden (1)

Overal in de ruimte is zwaartekracht.
Als die tegen gericht aan je snelheid is zul je vertragen.
Maar uiteindelijk zul je altijd ergens naar toe vallen met steeds grotere snelheid.
Dat kan naar de zon zijn, maar ook een willekeurige andere ster, of welke grote massa dan ook.
Reddie
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Klopt helemaal ! (plus!) Al denk ik dat de vragensteller hier een hypothetische zwaartekrachtloze en wrijvingloze ruimte bedoeld.
In dat geval geld Newtons wet van impulsbehoud en hou je inderdaad dezelfde snelheid.