Hoe kan het dat op een satelliet video het beeld stil is?

Hiermee bedoel ik op buienradar dat je 3+ uur vooruit kan kijken maar satellieten draaien toch om de aarde dus hoe kan dat beeld stil staan?

1.5K
ronron1212
5 jaar geleden
@Jaapdegrote een 24 uurs verwachting hebben ze
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Om aanvulling op gvrox te geven en dus antwoord te geven op jou vraag.
Wat gvrox al zei maken satellieten foto’s of filmpjes (wat in theorie heel veel foto’s achter elkaar zijn)
Beelden van wolken kan je daarmee volgen.
Uiteraard heeft een satelliet geen glazenbol en kan het dus niet in de toekomst kijken.
Dit wordt gedaan door computers die berekeningen maken op basis van lichtdruk, windrichting en beweegpatronen van wolken.
Dit is ook de reden dat hoe verder je vooruit kijkt hoe minder vaak het weer klopt, aangezien de natuur zich niet altijd houdt aan onze berekeningen.
Hierom heeft een website als buienradar ook een voorspelling met beeld van de komende 3 uur en niet veel langer omdat je het tot 3u wel redelijk kan bepalen.

Antwoorden (1)

De satellietbeelden kun je niet vooruit kijken; maar hoe dan ook, niet-geostationaire satellieten maken constant foto's terwijl ze rondjes om de aarde draaien, en dan is het een kwestie van de foto's aan elkaar plakken en daar de juiste uitsnede van maken.
En geostationaire satellieten blijven op dezelfde plek t.o.v. de aarde, dus dan worden er steeds foto's gemaakt van dezelfde plek.
Toegevoegd op 01 augustus 2018 13:30: tekst
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Bovendien maakt buienradar geen gebruik van satellieten, maar van RADAR. (whats in a name)
Die radarstations staan gewoon op de grond.
gvrox
5 jaar geleden
Dat klopt Ozewiezewozewiezewallakristallix, maar op buienradar (via de website) heb je ook een tabje met satellietbeelden om de bewolking te kunnen zien.
Reddie
5 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix, bovendien maken ze berekeningen om een half uurtje vooruit te kijken.