Waarom heeft de maan van de Aarde geen naam en die van andere planeten wel?

Waarom heet onze maan gewoon "de maan" en heb het geen eigen naam net als de manen van andere planeten?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Dat moet je andersom zien. Het ding dat rond de aarde cirkelde hebben we DE maan genoemd. Later kwamen we erachter dat de aarde niet de enige planeet was, en dat er ook andere planeten waren die ook satellieten om zich heen hadden. Eigenlijk is de maan een satelliet en hebben andere planeten die dus ook. Nu zeggen mensen dat andere planeten ook een maan en zon hebben. Beter is het te zeggen dat andere sterren ook een planeten om zich hebben en die planeten ook satellieten om zich heen hebben.

Dit is eigenlijk een bekend probleem in onze taal geschiedenis en wetenschap.
Andere "probleemwoorden"
-Zout (Natriumchloride is een van de zouten)
-Suiker (Tafelsuiker is een van de suikers)
-Gewicht wordt vaak met massa verward
---

De naam van onze satelliet is dus Maan.
---
De Maan is de enige natuurlijke satelliet van de Aarde en is de op vier na grootste maan van ons zonnestelsel. Ze wordt soms aangeduid met haar Latijnse naam Luna.
* en hebben andere planeten die dus SOMS ook
----
Met de Zon is iets dergelijks aan de hand, maar weer net even anders. We zagen een gloeiende schijf overdag en 's nachts kleine puntjes aan de hemel. Pas vele honderduizenden jaren later hebben we de conclusie getrokken dat die puntjes het licht was van hemellichamen vergelijkbaar met onze ster(de Zon). Nu zijn er wel mensen die zeggen dat er ontelbaar veel zonnen zijn. Beter is het te zeggen dat onze Zon een ster is zoals er vele zijn.

Als je zonnen zegt voor sterren is dat foutief, (volgens mij). Als je manen van andere planeten zegt is dat niet foutief.
Toegevoegd op 31 mei 2018 20:42: tekst