Waarom tekent men vaak een ster met punten?

Waarom tekent men vaak een ster met punten terwijl je aan de nachtelijke hemel sterren als ronde objecten ziet ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.8K
Amadea
6 jaar geleden
Zie ook https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/vraag/242259/beelden-ster-5-punten/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De enige ster die je als rond object kunt zien, is de zon; alle andere sterren zie je zelfs met de sterkste telescoop als punt.
TurfGraver
6 jaar geleden
Denk dat Theemuts met puntEN iets anders bedoel JanJ2002. ;-)
http://www.studiolala.be/shop/image/cache/data/producten/LALA_STMPL_009-600x600.jpg
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Helaas geen antwoord op je vraag waarom men een ster met punten tekent. Maar de verklaring waarom een ster ‘twinkelt’ is, omdat sterren zo ver weg staan, waardoor wij een ster altijd als een punt zien. (En dus niet als een bol) En in de hoge luchtlagen bevinden zich ijskristallen, die het licht van de ster breken. Door de beweging van de luchtlagen, met de ijskristallen, lijkt het alsof de ster twinkelt. Objecten die dichterbij staan, zoals de planeten, zien we dus wel groter, en het licht daarvan wordt dus niet gebroken door de ijskristallen en staan daardoor ‘stil’. Een mooi voorbeeld is op het ogenblik de planeet Jupiter, aan de oostelijke hemel. Hoe lang je ook kijkt, deze zal niet twinkelen. De helderheid heeft geen invloed op het twinkelen. De ster Sirius, met een bijna vergelijkbare helderheid als die van Jupiter, zal dus wel twinkelen. Tja, en hoe teken je het twinkelen van een ster? Een slimmerik heeft waarschijnlijk bedacht, een bol met punten eraan benadert de waarheid het dichtst.

Antwoorden (2)

We weten niet precies waarom dit zo is. Maar er zijn twee theorieën die waarschijnlijk heel dicht in de buurt van het echte verhaal komen:

Theorie 1: Trillende lucht. Als je 's nachts naar de sterren kijkt, dan zie je dat ze lijken te 'twinkelen'. Dat komt doordat het licht niet in een keer onze ogen bereikt maar door de trillende lucht wordt afgebogen. Toen mensen duizenden jaren geleden sterren ging tekenen, wisten ze niet dat een ster eigenlijk rond is. Ze hadden toen natuurlijk geen telescopen. Net zoals je een zon tekent met zonnestralen (terwijl een zon eigenlijk een brandende bal is) zo probeerden zij de twinkelende sterren te tekenen door er van die pieken aan te maken.

Theorie 2: Ogen dichtknijpen. Als je je ogen dichtknijpt en naar een ster kijkt, dan zie je dat het lijkt of de ster er echt uitziet zoals jij die tekent. Daarom zouden mensen gedacht kunnen hebben dat dat de eigenlijke vorm van een ster was.
Toegevoegd op 16 april 2018 13:01: bron
6 jaar geleden
We tekenen sterren als puntige objecten omdat we deze door twee imperfecties in het oog zien als puntige objecten.
Zie de anatomische uitleg in de bron(helaas in het Engels omdat ik de Nederlandse benaming niet ken voor dit verschijnsel)