Een nevel is een interstellaire wolk van gas, stof en plasma. Oorspronkelijk was de naam "nevel" de definitie voor elk verafgelegen object, inclusief sterrenstelsels, verder dan onze Melkweg. Vandaag de dag vindt men nog voorbeelden van deze term terug bij het Andromeda sterrenstelsel dat soms de naam Andromedanevel krijgt.

Nevels zijn de geboorteplaats van sterren. Ze worden gevormd wanneer erg diffuse moleculaire wolken inklappen onder hun eigen zwaartekracht. Vaak door de invloed van een nabijgelegen supernova explosie. De wolk klapt in, fragmenteert en maakt soms wel honderden nieuwe sterren aan. De nieuw gevormde sterren ioniseren het omliggende gas om een emissienevel te produceren.