Wat zou je zien als je 'vanaf' een zwart gat met een verrekijker naar de aarde zou kunnen kijken?

Zou je dan alles versneld zien of juist stilstaand?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een verrekijker is niet sterk genoeg om de aarde waar te nemen vanaf het dichtsbijzijnde zwarte gat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is een hypothetische vraag.... leek me wel duidelijk

Antwoorden (1)

Dit is erg lastig te zeggen. Je kan wel zegge wat er gebeurd als je een zwart gat in gaat. Dit is natuurlijk een theoretische benadering aangezien geen mens dit ooit gedaan heeft (voor zover we weten).
Wanneer je een zwart gat in gaat, liever gezegd over de horizon gaat (dus wanneer er weg meer terug is), gebeurd en helemaal niets met je. Je gaat er over heen, maar merkt pas later dat je uit elkaar getrokken wordt door de gravity tidal waves. Maar wat zie je als buitenstaander? Aangezien het licht niet kan ontsnappen, zie je niet dat iemand uit elkaar getrokken wordt. Dat licht kan niet meer ontsnappen. Maar je ziet iemand naar het zwarte gat gaan en deze gaat steeds langzamer (gravitational time dilation). De persoon die er in gaat komt op de rand stil te staan, bevroren in de tijd.

Als je over de rand heen gaat, stopt tijd te bestaan. Binnen een zwart gat, bestaan de natuurwetten niet meer zoals wij ze kennen.
Kan je dus de aarde zien? Als de verrekijker sterk genoeg is, ja.
Kan je lichtt zien als je over de event horizon heen bent? Ja, nog wel. Sterker nog, aangezien je bevroren bent in de tijd, kan je al het licht zien.
Overleef je wanneer de over de rand heen bent? Nee, in ieder geval niet lang.
Thecis