zwarte gaten onstaan door sterren die imploderen maar wat als de zon implodeert ontstaat er dan een?

Zwart gat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

De zon is ook een ster, echter niet alle sterren zullen eindigen als zwarte gaten, ook onze zon niet. Sterren met een massa zoals onze zon zullen eindigen als witte dwerg.
---
https://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_dwerg
Een witte dwerg is een van de mogelijke eindfasen van een ster die aan het einde van haar levenscyclus is gekomen. In de witte dwerg vinden dus geen kernreacties meer plaats.

De massa van de kern moet kleiner zijn dan 1,4 zonmassa's (Chandrasekhar-limiet) om de ster in een witte dwerg te laten veranderen. Is de massa groter, dan eindigt de ster als een neutronenster of een zwart gat.
---
Dus NEE, de zon wordt geen zwart gat. Daarvoor is zijn massa te laag.
Toegevoegd op 18 maart 2018 14:57: tekst