De meeste supernovae worden gevormd door sterren die de laatste fase van hun evolutie ingaan. In deze fase raakt de brandstof van de desbetreffende ster op, en begint door haar eigen zwaartekracht te krimpen. De buitenste lagen van de ster storten door de eigen zwaartekracht in, die daardoor vervolgens een schokgolf veroorzaken die door de hele ster raast. Deze schokgolf gaat zo snel dat er een grote hoeveelheid energie vrij komt. Daardoor worden de buitenste lagen van de ster de ruimte ingeblazen.
De schokgolf is ook zijn eigen 'katalysator' . Door de golf wordt de kern warmer waardoor er de mogelijkheid ontstaat voor nieuwe fusies. Door deze verhoogde temperatuur in de kern wordt de temperatuur in de ster nog eens verhoogd waardoor de explosie nog eens versneld wordt. Door deze ' supernovae-explosie' worden de buitenste lagen van de ster de ruimte ingeschoten, en stort de sterkern volledig in. Datgene wat er kan overblijven is: of een zwart gat, of een neutronenster.