Aarde, Mars en Venus hebben een dampkring. De dampkring van de Aarde is ongeveer 4,6 miljard jaar geleden ontstaan. Hoe dat ontstaan precies is gegaan weten we niet. Wel weten we dat de samenstelling is veranderd. Het leven op de aarde ontstond daardoor ongeveer 3 miljard jaar geleden. Daarvoor hadden ze namelijk zuurstof nodig. Om te kunnen leven heb je in ieder geval zuurstof, licht en water nodig. De dampkring van Mars is erg ijl. Dat is lucht die zo verdund is, dat je zuurstofgebrek krijgt.Ditzelfde kan je ervaren als je heel hoog in onze bergen komt. De dampkring bleek (ook anders dan op Aarde) voornamelijk uit koolstofdioxide te bestaan. Deze dampkring veroorzaakt een sterk broeikaseffect, dat mede verantwoordelijk is voor de hoge temperatuur.Niet alleen de mens zou het op Venus geen moment uithouden, de onderzoekers weten zelfs niet hoe ze een robotverkenner moeten bouwen die de enorme hitte en luchtdruk langer dan een paar uur kunnen weerstaan. Je kunt niet op Venus leven omdat er een dik giftig wolkendek op zit.
Vijf andere planeten ver in het heelal blijken water in de dampkring te hebben. Dat hebben wetenschappers ontdekt met de ruimtetelescoop Hubble, meldde de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA dinsdag.
De studie staat in de nieuwste editie van het belangrijke wetenschapsblad Astrophysical Journal.

Het water is gevonden bij de planeten WASP-17b (in het sterrenbeeld Schorpioen), HD209458b (Pegasus), WASP-12b (Voerman), WASP-19b (Zeilen) en XO-1b (Noorderkroon).
6 jaar geleden
kierkegaard47
6 jaar geleden
Jupiter, Saturnus bestaan zelfs grotendeels uit gas - ze worden dan ook 'gasreuzen' genoemd (en Uranus en Neptunus 'ijsreuzen'). Er is bij deze planeten niet duidelijk te zeggen waar de "dampkring" overgaat in de planeet zelf, omdat ze geen vast oppervlak hebben (hoewel de allerbinnenste kern van zo'n planeet waarschijnlijk vast is).
Thecis
6 jaar geleden
Je praat hier inderdaad of 3 planeten. In ons zonnestelsel zijn er al 5 meer.
Buiten ons zonnestelsel zijn er al heel veel andere planeten gevonden, sommigen waarvan er aanwijzingen zijn dat er een dampkring aanwezig is (en soms kunnen ze een gok doen waaruit die dampkring bestaat. Maar daar wordt niet over gesproken. Ik vind het antwoord dan ook wat incompleet.