Heel veel mensen denken dat de maan alleen ’s avonds of ’s nachts te zien is. Maar dat is niet waar. Vaak kun je de maan ook overdag zien. Dat hangt af van de schijngestalte van de maan. Alleen als het (ongeveer) Volle Maan is, is de maan alleen te zien als de zon al onder is. Dat is ook logisch, want dan staat de maan recht tegenover de zon aan de hemel. Maar zodra de maan niet helemaal 'vol' is, kun je hem ook overdag al zien. Let er maar eens op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Om te begrijpen waarom je de Maan overdag kunt zien moet je eerst weten waarom de lucht overdag blauw is. Dat komt door de atmosfeer van de Aarde, de lucht om ons heen. Het licht van de zon schijnt overdag tegen de luchtdeeltjes aan. De luchtdeeltjes sturen wat van het blauwe licht alle kanten op (verstrooiing noemen ze dat) en laten het rode licht gewoon rechtdoor vliegen. Daarom zie je van alle kanten blauw licht op ons afkomen en lijkt de lucht dus blauw.

Nu zie je ‘s nachts sterren en de Maan. De sterren zijn zwak en de Maan heel helder. De Maan is alleen niet altijd op. De helft van de tijd staat de Maan onder de horizon en kun je hem niet zien. Overdag is het net zo. De Maan en de sterren schijnen dan ook. De sterren zie je echter niet omdat ze overstraald worden door het verstrooide licht van de Zon. Dat is veel feller dan de sterren en daarom zie je de sterren niet meer. Als de Maan op is zie je hem wel. De Maan is feller dan het verstrooide licht van de Zon. Maar soms zie je de Maan niet. Hij staat dan onder de horizon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maan is elke dag te zien, jazeker elke dag, alleen die ene dag in de maand dat het volle maan is, is hij niet overdag te zien, want dan komt de maan op als de zon ondergaat en gaat de maan onder als de zon opkomt.

Maar op alle andere dagen is de maan te zien, of ´s morgens of ´s avonds.

Fysiek is de maan te zien omdat het kaatslicht lichtsterker is dan het strooilicht van de zon.