Komen er nieuwe sterren bij?

Hallo,

Ik vroeg mij af of er sterren bij komen die wij kunnen zien.
Aangezien elke ster een zon is geeft dat ook licht.
Maar het universum is natuurlijk super groot. En nog lang niet heeft het licht van elke ster de aarde of zelfs onze melkweg berijkt. Maar stel als het licht van een ster die duizende lichtjaren weg is morgen ons berijkt zouden wij die dan kunnen zien? (Met telescoop)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Ja, maar steeds minder, men gaat er vanuit dat er nog maar 5% sterren bijkomt. http://www.popsci.com/science/article/2012-11/almost-all-stars-are-old-and-universe-making-hardly-any-new-ones
Of we een nieuw gevormde ster wel of niet kunnen zien (met of zonder telescoop) zal afhangen van de plaats waar hij zal ontstaan. Er is namelijk een beperkt zichtbaar universum. Daarnaast is het goed mogelijk dat het licht van de ster pas over miljoenen jaren hier is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In het melkwegstelsel, de verzameling van ongeveer 100 miljard sterren waar de zon en de aarde deel van uitmaken, worden ongeveel 4 sterren per jaar geboren. Dat gebeurt in het binnenste van ondoorzichtige gaswolken en kunnen we dus niet direct waarnemen. Ook is het niet zo dat de ster van het ene op het andere moment ontbrandt. Stervormingsprocessen duren honderdduizenden jaren en we kunnen er dus van uitgaan dat er in de melkweg enkele duizenden stervormingsgebieden zijn die stuk voor stuk duizenden sterren produceren. En evenzo in de miljarden andere sterrenstelsels die in het heelal bestaan.
Soms wordt wel een "nieuwe" ster waargenomen. Maar doordat we sterevolutie goed begrijpen en ook omdat soms op oude foto's een zwakke voorloper te zien is, weten we dat zulke "nova's" niet echt nieuwe sterren zijn, maar sterren die plotseling zeer veel helderder worden. Bij een supernova kan zelfs een hele ster ontploffen. Maar dat gebeurt per sterrenstelsel gemiddeld maar eens in de dertig jaar.
WimNobel