Wat stelt deze foto voor?

Hallo!

Ik zou graag willen weten wat deze foto voorstelt. Als titel op de pagina stond: sterren zien het levenslicht in de winden van zwarte gaten. Het zou fijn zijn als iemand dit kon verduidelijken.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
6 jaar geleden
dit is denk ik geen foto hoor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je hebt gelijk het is een expresie denk ik.

Het beste antwoord

Je ziet hier hoe sterren zouden kunnen ontstaan door de krachtige winden die door zwarte gaten gegenereerd worden.

In de meeste sterrenstelsels vinden we een superzwaar zwart gat. Wanneer zo’n zwart gat materie opslokt, wordt het omringende gas enorm verhit en in de vorm van krachtige, dichte winden het moederstelsel uit geblazen.
Astronomen vermoedden al een tijdje dat de omstandigheden in deze uitstromen geschikt konden zijn voor stervorming, maar nog niemand had het zien gebeuren, omdat het zeer moeilijk waarneembaar is.
Waarnemingen met behulp van ESO’s Very Large Telescope brengen daar nu verandering in. Die observaties leveren namelijk overtuigend bewijs dat in de uitstromen van zwarte gaten sterren geboren worden.

De onderzoekers observeerden twee botsende sterrenstelsels op zo’n 600 miljoen lichtjaar van de aarde. Ze slaagden erin om de uitstromen van een zwart gat in één van deze twee sterrenstelsels direct waar te nemen. En in die uitstroom detecteerden ze – aan de hand van de karakteristieke manier waarop jonge sterren omringende gaswolken laten gloeien – een populatie jonge sterren. Deze sterren zijn waarschijnlijk hooguit enkele tientallen miljoenen jaren oud. Bovendien lijkt het erop dat ze heter en helderder zijn dan sterren die in een rustigere omgeving – bijvoorbeeld de schijf van een sterrenstelsel – ontstaan.
SimonV
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Het is met dit soort plaatjes altijd zo moeilijk om de juiste schaal te zien. Ik dacht dat het om een stofschijf van een standaard zwart gat zou gaan. Blijkt het een heel sterrenstelsel te zijn....
flyingcrow
6 jaar geleden
Interessante uitleg , SimonV! +