Hoe is het mogelijk de lichtsnelheid te verkleinen?

Wanneer de lichtsnelheid een constante is (c) en er proeven zijn gedaan waarbij de lichtsnelheid vertraagd of zelfs bijna tot stilstand komen kan men toch niet meer spreken van lichtsnelheid als een constante. Überhaupt lichtsnelheid is dan niet meer ter sprake lijkt mij.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Hoewel de lichtsnelheid kan varieren bijv in glas of water is deze snelheid toch bepaalt op +/- 300.000km/s maar dan wel in het (ideele vacuum).
Buiten deze door bepaalde media vertraagde snelheid, is c toch constant 300.000 km/s in die zin dat de waarde daarvan onafhankelijk is van de snelheid van de waarnemer van een foton.
6 jaar geleden
De lichtsnelheid in vacuum is een natuurconstante. De lichtsnelheid in een bepaald medium is altijd lager. In lucht scheelt het maar weinig. In glas iets meer maar nog steeds heel hoog. In het algemeen geldt: hoe dichter het medium hoe lager de lichtsnelheid. Een uitdaging voor natuurkundigen en materiaalkundigen is om een materiaal te ontwikkelen met een zeer lage lichtsnelheid. Het schijnt nu gelukt te zijn om in een bepaald daarvoor ontwikkeld medium het licht min of meer stil te laten staan.
WimNobel