De zon produceert elektromagnetische straling van alle verschillende golflengtes, van radio tot en met röntgenstraling. Echter de meeste golflengtes worden tegengehouden door de atmosfeer van de aarde. De atmosfeer is alleen transparant voor radiostraling en zichtbaar licht.
En dat zichtbare licht alleen nog maar ten dele, want als het bewolkt is wordt ook dat voor een deel tegengehouden.
Wel is het zo dat de zon de meeste straling uitzendt in het zichtbare licht, met een piek in het geel. Daardoor kan er toch op een onbewolkte dag een groot deel van de zonne-energie tot op het aardoppervlak doordringen. Op een bewolkte dag is dat veel minder.
Straling die niet wordt doorgelaten kan worden weerkaatst of geabsorbeerd. Zo is er een laag in de ionosfeer (de ozonlaag) die veel ultraviolet licht absorbeert. Deze energie wordt opnieuw uitgezonden op langere golflengten en kan zo alsnog de aarde bereiken. Maar witte wolken weerkaatsen het grootste deel van het licht zodat dit niet op aarde terechtkomt.
Ook het aardoppervlak zelf kan de straling absorberen of weerkaatsen. Een besneeuwd landschap zal vrijwel al het licht weerkaatsen terwijl een water- of zandoppervlak veel licht absorbeert. Zo ontstaan grote lokale verschillen in energieopname.
Als een wolk, of de bodem of het water straling absorbeert dan wordt het warm. En gaat daardoor zelf infraroodstraling uitzenden. Dit moet weer door de atmosfeer heen naar buiten maar die is niet erg transparant voor infrarood. Het meeste wordt dus wederom naar de aarde weerkaatst. Dit is het zogenaamde broeikaseffect. Alleen hoge wolken zullen hun infraroodstraling ongehinderd naar de ruimte kunnen uitstralen.
Conclusie is dat de atmosfeer een belangrijke rol speelt in de energiehuishouding van de aarde. Zowel bij het doorlaten van primair zonlicht als bij het tegenhouden van secundaire straling. Door de aanwezigheid van de atmosfeer is het op het aardoppervlak gemiddeld 33°C warmer dan wat het zonder atmosfeer zou zijn (+18°C ipv -15°C).
WimNobel