hoe kunnen planeten in de ruimte blijven op hun eigen baan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K
erotisi
7 jaar geleden
Eenvoudig gezegd kan je het vergelijken met een balletje aan een touwtje. Als je dat touwtje laat slingeren blijft dat balletje ook in zijn baan rond je vingers (of waar het ook bevestigt is). Nu zit er aan de aarde geen touwtje vast aan de zon maar de zwaartekracht van de zon werkt net zo als dat touwtje het zorgt ervoor dat de aarde niet van de zon wegvliegt. Als de zwaartekracht ineens weg zou vallen vliegt de aarde weg net zoals het balletjes wegvliegt door zijn snelheid als je het touwtje door knipt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+erotisi

Antwoorden (1)

Door de aantrekkingskracht van de ster waar ze om heen draaien aan de ene kant, en hun snelheid en richting haaks op die ster. Eigenlijk wil de planeet weg en de ster trek hem terug. Zo blijft er een evenwicht. De planeet komt niet tegen de ster, maar verlaat ook niet zijn baan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je drukt je dus ook foutief uit. Een planeet blijft niet in zijn eigen baan, maar in een baan om de ster, in het geval van onze planeet (Aarde) om de zon.

Als de zon in een keer zou verdwijnen zou de aarde niet meer een baan maken.