Kan er in de ruimte ook bliksem of vonken onstaan?

Bijvoorbeeld de plus en de min van een accu tegen elkaar, of zou een taser werken in de ruimte?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

In de ruimte is er geen lucht. Bliksem en vonken hebben een medium nodig om in te verplaatsen. Dit werkt dus niet in vacuum.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, bliksem is een plasma van lucht (of ander gas) wat heet genoeg is om fotonen uit te zenden en te gloeien. In de ruimte heerst vacuüm en kan er dus ook niets gloeien.

Er kan wel een elektronenstroom gaan lopen tussen een anode en kathode als het spanningsverschil maar groot genoeg is. Ook in vacuüm. Een taser zou dus moeten werken. Vonken / bliksem ontstaat echter niet en zie je dus niet.