Kan ik in de Amsterdamse Waterleidingduinen de Melkweg bekijken?

Goedemiddag/-avond!

Ik ben gisteren naar de Amsterdamse Waterleidingduinen geweest om de maan te bekijken. Wat me opviel was dat de hemel gevuld was met sterren. Er waren er enorm veel maar wat ik gehoopt had was dat ik toch echt de Melkweg kon zien in haar "volle glorie". Ik miste namelijk de kleur die de Melkweg heeft.

Zou het mogelijk zijn, wanneer ik nog dieper de duinen in ga, om de Melkweg te zien op een heldere avond/nacht?

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 37 seconden:
Zie trouwens de kaart voor waar de duinen zich bevinden!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het centrum van de melkweg bestaat uit oude zeakke sterren vaak op het einde van hun dag. Het licht dat ze uitstralen is dus vrij zwak en er mag absoluut geen licht vervuiling zijn. Wil je de melkweg in volle glorie zien? Boek dan een reis naar de outback in Australië.

Het beste antwoord

De Melkweg zien in Nederland is moeilijk, maar niet onmogelijk. De beste kansen maak je met nieuwe maan of, inderdaad, tijdens een maansverduistering. Maandagochtend liep de melkweg van noordwest (Lier/Zwaan) naar zuidoost (Voerman, Tweelingen, Orion).
WimNobel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met andere woorden, de Melkweg kan onder gunstige omstandigheden ook in het Amsterdamse waterwingebied in de duinen worden waargenomen.

Andere antwoorden (2)

Nee, dat kan niet. Je mag er namelijk 's nachts officieel niet komen.
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Je bedoelt: het KAN wel, maar het MAG niet. Dat zijn twee verschillende dingen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja daar heb ik niet veel aan ;) of het mag is nu niet van belang, dat zijn mijn zaken.
tinus1969
8 jaar geleden
Zonder al te veel in woordspelletjes te verzanden: het kan dus ook niet, of iig niet legaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag op zich is niet goed beantwoord. Het antwoord moet inhoudelijk gaan of er vanuit dat gebied, al dan niet met toestemming om het te betreden, de Melkweg kan worden waargenomen.
Zoals de antwoorden (en de reacties daarop zou de Melkweg ook niet kunnen worden bekeken in Indonesië als ik geen visum voor dat land krijg. PS: Het zijn geen waterleidingduinen, want die vindt je daar op zich niet. Wel water.
tinus1969
8 jaar geleden
@gerardkl, dat gebied heet nu eenmaal 'Amsterdamse Waterleidingduinen'. Al sinds ongeveer 1850 wordt daar water gezuiverd voor de gemeente Amsterdam.
tinus1969
8 jaar geleden
@svennie3, het zijn niet 'jouw zaken', net zoals 'te hard rijden' of 'een gestolen fiets kopen' ook niet alleen maar jouw zaak is. Het is nu eenmaal strafbaar.
Uit de richtlijnen van deze site:
'Bijdragen zijn niet beledigend, fascistisch, seksistisch, racistisch, pornografisch en/of strafrechtelijk verboden.'
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969, volgens de richtlijnen: "Antwoorden moeten daadwerkelijk antwoord geven op de gestelde vraag. Tegenvragen, opmerkingen of ongevraagd advies kun je plaatsen als reactie." Jouw antwoord geeft geen antwoord op de vraag. De vraag was of het kan, niet en niet of het legaal toegestaan is. Misschien heb ik overlegd met het beheer? Misschien heb ik wel toestemming gekregen? Is deze vraag gelijk strafrechtelijk verboden? Verder, wat betreft mijn zaken... als het mogelijk is, dan ben ik degene die kan proberen te regelen of het wel of niet kan. Of ik dat wel of niet ga doen, daar heb jij niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Titus ik kom uit Rotterdam en dan denk je wat genuanceerder. Sorry.
tinus1969
8 jaar geleden
@svennie3; ik geef WEL een antwoord op de vraag. De is, of het kan. Wel, het kan niet, of in ieder geval niet legaal.
Je kunt daar wel heel genuanceerd over doen, maar dat ontneemt juist het zicht op dit simpele aspect.
Los daarvan, in Nederland is veel te veel lichtvervuiling om de melkweg te kunnen zien. Ik ben vaak genoeg (met vergunning) 's nachts in de Wassenaarse duinen geweest maar de melkweg heb ik daar nooit gezien. Wel een keer aan de rand van de Sahara in Marokko. Ik wist niet wat ik zag. Maar daar was ook geen enkele vorm van menselijk licht aanwezig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
De Melkweg is in verlaten delen van Frankrijk en Spanje ook goed te zien.