waarom draaien de planeten in een plat vlak?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van de week geleerd waarom ze allemaal dezelfde kant opdraaien, gok dat "het in een vlak liggen" dezelfde reden heeft. Het zal niet zo geweest zijn, maar zo "gegroeid". Door gravitatie naar een vlak getrokken. Maar dat is speculaas. https://www.youtube.com/watch?v=MTY1Kje0yLg

Het beste antwoord

Waarom de planeten in een plat vlak draaien, een goeie vraag.
Het antwoord is simpel en makkelijk te begrijpen.
Het proces dat de zon vormt is al mooi uitgelegd door WimNobel.
''Sterren worden gevormd uit grote gaswolken die onder invloed van hun eigen zwaartekracht gaan krimpen.
In zo’n gaswolk zit altijd een hoeveelheid draaiing. Door de wet van behoud van impulsmoment wordt deze draaiing sneller naarmate de gaswolk verder krimpt''

Hij beantwoord alleen niet jouw vraag.
Voordat alle planeten in een vrijwel platte schijf gingen draaien waren er planeten die alle kanten op gingen. Dus niet alleen zoals nu in één richting, maar ook van boven naar beneden, en tegen elkaar in.
Door de tijd heen zijn deze planeten/rotsen tegen elkaar aan gekomen en zijn ze op een nieuw pad gestuurd.
De grotere planeten ''aten'' de kleine op als deze elkaar ontmoeten, en soms als 2 grote elkaar ontmoeten dan was het niet zeker wat er gebeurde.
De grote planeten ''aten'' de kleine rotsen op, en zo werd het zonnestelsel opgeruimd.

Toen er alleen nog grote planeten over waren die alle kanten op gingen, was het gewoon wachten tot er een botsing kwam.
Na een lange tijd gebeurde dit, en dan werd het pad van beide planeten aangepast.
Doordat er in één bepaalde richting meer planeten draaide, werden de planeten die niet in die ene richting draaide op een gegeven moment geraakt door de sterkste planeten groep.
Na zoveel tijd zijn al deze planeten geëlimineerd door het huidige zonnestelsel, en de sterkste groep, die de zelfde richting in draaide, is nu ons zonnestelsel.

Kijk maar eens naar het filmpje. Een leraar heeft dit proces nagemaakt met knikkers en een doek.
Hij legt het vast beter uit als ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
leuk dat je 15 uur later hetzelfde filmpje plaatst als Mr Tomaat
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken het filmpje al langer. Het paste perfect bij dit onderwerp.
Zoals je op YouTube kunt zien, hij is eind 2012 geplaatst.
Wij leven in 2015. Volgende keer even nadenken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij zal het zeker wel beter uitleggen dan ik, maar het is toch hetzelfde filmpje dat Mr Tomaat gisteren plaatste onder de vraag van lexje of mis ik iets?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Blijkbaar. Maar om mijn antwoord volledig te maken heb ik het filmpje erbij geplaatst.
Het lijkt erop dat pokemon er niet tegen kan dat dezelfde bron/film twee keer word gebruikt. Stel de vraagsteller kan geen engels, dan was Tomaat zijn antwoord niet voldoende.
Hoe dan ook, ik probeer alleen maar te helpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@YanahaCruiser, Duidelijk. Dat is een mooi streven. Bedankt voor de uitleg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
oke. duidelijk
WimNobel
9 jaar geleden
Ik vind nu juist weer dat het filmpje helemaal niets met de vraag te maken heeft. Het laken is een manier om uit te leggen wat kromming van de ruimte betekent. Omdat we ons kromming van een driedimensionale ruimte niet voor kunnen stellen gebruiken we een tweedimensionaal model om het uit te leggen. Maar dat betekent niet dat planeten ook in zo'n vlak bewegen. Dat komt echt door de ontstaansgeschiedenis en heeft niets te maken met dit 2d-model.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Proces van eliminatie. Dit legt dit filmpje in 2D uit.
Je hebt niet veel verbeelding nodig om, door middel van deze demonstratie, de 3D versie te kunnen snappen. Wim, je hebt wel gelijk hoor.
Maar dat wat jij bedoeld is waar het filmpje voor is.
Ik gebruik het filmpje om beeld te geven bij mijn uitleg.
Kun jij jou inbeelden dat zijn demonstratie ook in 3D kan plaatsvinden?

Andere antwoorden (1)

Dat komt door de manier waarop het zonnestelsel (en ook planetenstelsels bij andere sterren) ontstaan.
Sterren worden gevormd uit grote gaswolken die onder invloed van hun eigen zwaartekracht gaan krimpen.
In zo'n gaswolk zit altijd een hoeveelheid draaiing. Door de wet van behoud van impulsmoment wordt deze draaiing sneller naarmate de gaswolk verder krimpt. Aan de buitenkant van de wolk zal de draaiing op zeker moment zo snel zijn dat de middelpuntvliedende kracht in evenwicht is met de zwaartekracht. Er zullen nu delen van de buitenkant van de wolk afsplitsen. Als dat grote delen zijn, dan zullen dat afzonderlijke sterren worden. Misschien als lid van een sterrenhoop, of als lid van een dubbelster. Maar als het kleine delen zijn die niet genoeg massa hebben om sterren te vormen, dan zullen ze in de draairichting van de oorspronkelijke wolk om de centrale wolk blijven cirkelen. Als uit die centrale wolk eenmaal een ster gevormd is, dan wordt uit de kleinere delen een planetenstelsel gevormd. Hoe dat precies gaat is nog niet in alle details begrepen. Maar wel staat vast dat de draaiing in de oorspronkelijke gaswolk bepaalt in welk vlak de planeten om hun moederster draaien.
WimNobel
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uit het antwoord is niet duidelijk waarom planeten in een plat vlak draaien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het antwoord van Nobel erg knap. Vooral omdat hij aangeeft dat nog niet alles is begrepen van het hoe en waarom. Wel geeft hij aan dat de planeten in de draairichting blijven draaien van de gaswolk waarvan ze zijn afgesplitst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, wat de reden zou kunnen zijn
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=MTY1Kje0yLg