Wat is dit voor flikkerende ster?

Ik zie geen ster aan de lucht op één na. Hij is erg opvallend fel en flikkert. Het is geen vliegtuig want het beweegt niet wat is dit Voor aparte ster?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
28.3K
Amadea
9 jaar geleden
Welke windrichting kijkt dat raam uit?
ronaldP
9 jaar geleden
Wanneer er meerdere sterren te zien zijn, zijn de planeten over het algemeen degene die niet/het minst flikkeren omdat hun relatieve waarneembare stralingsoppervlak groter is. Ze staan dichterbij. Dit is ook weer afhankelijk van de atmosfeer....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
lamp op een hoge paal, voor de vleigtuigen

Antwoorden (2)

Dat zal waarschijnlijk Venus zijn.
De reden dat het licht lijkt te knipperen komt door de atmosfeer die het licht breekt.

Toegevoegd na 2 minuten:
De tweede zin is wat krom geformuleerd, waarvoor excuses. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag gedaan.
Ik vind het leuk om te zien wanneer mensen dergelijke vragen stellen.
Er valt veel moois te zien aan onze (bijna) nachtelijke hemel. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zal waarschijnlijk NIET Venus zijn want dat is een planeet en die knipperen niet. Het zal mogelijk de ster Sirius zijn aan de zuidelijke hemel zijn. Sirius is de helderste ster aan het firmament
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@hanson Het zou kunnen.
Maar volgens mij zou Sirius een stuk lager boven de horizon moeten hebben gestaan rond dat tijdstip (was even na 18.00, dus de foto zal nog daarvoor zijn genomen)
Bovendien treden atmosferische verstoringen ook op bij het licht van planeten, zeker met het blote oog.
Bij sterren, met name een ster als Sirius, is dit effect wel sterker. Aan de hand van de foto kan ik de mate waarin dit object flikkert niet beoordelen.
Als de flikkering heel heftig is en het object daardoor meerdere kleuren lijkt te hebben (voornamelijk blauw) dan zou je alsnog heel goed gelijk kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch maar een plus,
Ik heb nog eens in de astronomie voor de scheepvaart gekeken en kom steeds meer tot de overtuiging dat het toch een foto is van de planeet Venus (in plaats van de ster Sirius). 1e Vanwege de opmerking van @Rabelais dat het een foto is van de avondhemel is.
2de De Sirius maakt deel uit van de winterzeshoek en de winterdriehoek en er is op de foto aan de hemel geen enkel ander object te herkennen.

Venus vannacht aan de hemel 31 januari - 1 februari 2015
http://hemel.waarnemen.com/cron/hemel_vannacht_venus.html
Dat moet Sirius zijn. Als het voor andere sterren te nevelig is, of de lichtvervuiling is te groot (in de stad) om er doorheen te prikken, dan is Sirius vaak nog wel te zien.
Planeten twinkelen niet om redenenen die al in een reactie hierboven zijn toegelicht.
Sterren doen dat wel in meer of mindere mate.

Uit Wikipedia:

Sirius (alpha Canis Majoris) is de helderste ster van de nachtelijke sterrenhemel. Met een helderheid van -1,46 is hij bijna dubbel zo helder als Canopus, de helderste ster na hem. Omdat Sirius de helderste ster is van het sterrenbeeld Grote Hond staat hij ook bekend als de Hondsster. Andere namen zijn Canicula en Aschere. Met een afstand van 8,6 lichtjaar staat Sirius ook nog eens, zij het op astronomische schaal, zeer dichtbij. Deze ster maakt deel uit van de Winterzeshoek.