Waarom zien we de visible universe nu in een diablo vorm?

Als je tegenwoordig kijkt naar de visible universe, zie je dat wat we kennen de vorm heeft van een diablo
(zie video op rond de 3 minuten, https://www.youtube.com/watch?v=KbImt1AVQV4).

Als we dan toch nieuwe dingen willen ontdekken, waarom richten de astronomen niet massaal de telescopen op de gebieden die nog niet gemapt zijn?
(in de gedeeltes die niet gemapt zijn, kunnen we wellicht nog heel grote filamenten ontdekken zoals Sloan Great Wall (en de 4 die al groter zijn natuurlijk)).

Antoni
Bedoel je een "diabolo", twee bij de toppen aan elkaar verbonden kegels?
Thecis
Suffe verschrijving. Ja, ik bedoel een diabolo vorm. Een diablo vorm is inderdaad behoorlijk anders...

Wij bevinden ons in de (smalle) schijf van ons melkwegstelsel. Dat betekent dat we prima zicht hebben wanneer we dwars op die schijf naar buiten kijken.

Wanneer we echter niet dwars op die schijf kijken, zitten de sterren en de gaswolken van ons eigen melkwegstelsel ons in de weg. Daar kunnen we domweg niet goed genoeg doorheen kijken om de vaak uiterst zwakke signalen van "heel ver weg" te ontvangen.

Ik heb een plaatje van onze Melkweg toegevoegd ter illustratie. Klik op het plaatje (en misschien moet je dan nogmaals klikken, afhankelijk van je browser) om een grotere versie te krijgen.

De zon, en dus de aarde, staat aangegeven in dit plaatje.

Je kunt je voorstellen dat we een prima zicht hebben als we, in dit plaatje, "het beeldscherm uit" kijken, of juist "richting de achterkant van het beeldscherm" kijken.

Op dezelfde manier zien we eigenlijk alleen maar de onderdelen van onze eigen Melkweg wanneer we "langs de oppervlakte van het beeldscherm" kijken. Van wat er daarachter zit, zien we vrijwel niets.

Dus "recht het beeldscherm uit" kijkend zien we heel veel, maar hoe meer we "langs het beeldscherm" kijken, hoe minder we zien. Dit levert de "diabolo-vorm" op, zoals jij die noemt.

Plaatje doet het niet (bug in GV, kennelijk nog niet opgelost).

Ik heb nu maar een Bron toegevoegd. Klik je daarop, dan zie je een vergelijkbaar plaatje als het plaatje dat ik hier had willen toevoegen.

Thecis
Hoi Cryo, Ik snap het helemaal. Ik voel me dan ook redelijk suf dat ik daar niet op kwam. Had wel aan het zonnestelsel gedacht, maar aangezien de aarde draait zou de zon niet een probleem moeten vormen met richting. Echter draaien we natuurlijk een tikkeltje langzamer om het centrum van het melkweg heen dus dat vormt een groter probleem ja. Wat mapping betreft zullen we (hoogst waarschijnlijk) eerst de kant tegenovergesteld aan het centrum in kaart brengen. Een idee, zouden we gebruik kunnen maken van gravitational lensing om toch over de schijf van het melkweg heen te kunnen kijken. Uiteraard kan je dan niet dichtbij kijken, maar voor het verre veld?
Er zitten behoorlijk wat clusters om ons heen en mega structuren die dat (theoretisch) mogelijk zouden moeten maken. Wat is jouw idee daarover? Oh ja, absoluut een +
Thecis
De richting die ik bedoelde is dus richting Perseus en Cygnus...
Poeh, geen idee of gravitatielens-effecten groot genoeg zijn om ons daarbij te helpen... Wel een goed idee!
Thecis
Thanks for pointing out the obvious :-)

Het zichtbare heelal is een bol met een diameter van ongeveer 13,7 miljard lichtjaar. Dat je in het filmpje een diabolo ziet, wordt ook in het filmpje toegelicht. Er staat: "the empty area is where we have yet to map". Oftewel we hebben het heelal nog niet in alle richtingen met voldoende nauwkeurigheid in kaart gebracht. Ik kan daaraan toevoegen dat dat de richtingen zijn waar onze eigen melkweg in de weg zit. Het is een stuk moeilijker om in die richtingen naar het verre heelal te kijken omdat de melkweg vol met ondoorzichtige stofwolken zit. Toch rekenen we die gebieden tot het "zichtbare heelal" omdat straling ons in principe kan bereiken. Met het onzichtbare heelal wordt bedoeld die delen die zo ver weg zijn dat het licht ons nog niet heeft kunnen bereiken in de leeftijd van het heelal.
WimNobel