Als de aarde niet om zijn as zou draaien hoe koud of warm zouden de donkere en de verlichte kant van de aarde dan zijn?

Als de ene kant constant wordt beschenen en de andere kant constant donker zou zijn.

Toegevoegd na 11 uur:
Als de aarde constant met de zelfde kant naar de zon staat.
Zoals de maan ten opzichte van de aarde.

9 jaar geleden
1.6K
escape
9 jaar geleden
Denkfoutje: de dag zou een half jaar duren, de nacht ook.
Reddie
9 jaar geleden
De donkere kant komt in de richting van het absolute nulpunt, -273 Celsius. De licht kant zal enkele honderd Celsius worden.
Tenminste, als de aarde in een jaar om zijn as zou wentelen (zie reactie van escape).

Het beste antwoord

Dat weten we, ongeveer, omdat dit bij de planeet Mercurius het geval is. Die keert de zon steeds dezelfde kant toe en dat bedoel jij, neem ik aan.
ten eerste zou de ene kant zo heet worden (wellicht boven het kookpunt van water, aan de equator) dat de atmosfeer grotendeels zou verdwijnen. Het water zou verkoken en het zou grotendeels bevriezen op de 'donkere' kant waar het wellicht enkele tientallen graden boven het absolute nulpunt zou zijn, dus - 250 C ofwel 20 a 25 K. Ook de atmosfeer zou uiteindelijk verdwijnen doordat gassen als zuurstof en stikstof als ijs op het donkere halfrond zouden bevriezen. Waarschijnlijk zou, doordat de luchtdruk sterk zou dalen, de hele atmosfeer op den duur verdwijnen.
Een vergelijking met ijsplaneten als Jupiter en Saturnus gaat niet op omdat die wel om hun as draaien.

Toegevoegd na 2 minuten:
De temperatuur op de verlichte zijde zou tot 120 a 150 graden kunnen stijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord.
Correctie : Jupiter en Saturnus = gasplaneten. geen ijsplaneten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja mee eens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vraag me af hoe je bijna het absolute nulpunt kan bereiken op een planeet met een relatief dunne aardkorst en een enorme hitte binnenin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ fader
Tamelijk eenvoudig, door uitstraling van warmte. Ditzelfde zorgt ervoor dat in de winter op en windstille nacht zeer strenge vorst kan optreden.
Stel je voor dat die nacht oneindig lang duurt (want dit halfrond keert de zon altijd de rug toe) dan kan dit inderdaad.
Ongeveer hetzelfde gebeurt op aarde nu al, tijdens de poolnacht, maar dan nog onderbroken door perioden met bewolking (waardoor dan minder uitstraling plaatsvindt).
Ook al zal er warmte vanuit het binnenste van de aarde naar het oppervlak sijpelen, dat houdt ook een keer op. Bovendien is een deel van de aardwarmte te danken aan radioactief verval van sommige elementen; maar ook deze warmtebron neemt gestaag, hoewel langzaam, af.
WimNobel
9 jaar geleden
Grotendeels eens met het antwoord. Maar ik denk dat Fader gelijk heeft dat de temperatuur aan het donkere gedeelte te laag is geschat. Alleen al op grond van radioactiviteit in het binnenste zou de Aarde een temperatuur van 60 K hebben, dus als hij ver van de zon zou staan. Daarbij gevoegd dat in de hypothese één kant nog steeds verlicht/verwarmd wordt en dat het op de koudste plekken op Mercurius zo'n 90 K is, zou ik eerder denken aan 80 K.
De temperatuur aan de dagzijde zal stijgen doordat de ingestraalde energie tweemaal zo groot wordt. De temperatuur gaat met de 4e wortel uit de energie en bij een uitgangstemperatuur van 255 K (buiten de atmosfeer gemeten) levert dat een stijging van 50 K op. Maar door het verhoogde broeikaseffect kan het best 150 - 200 K worden. Alleen verdwijnt dat effect weer zodra de atmosferische gassen aan de nachtzijde zijn bevroren. En zal het per saldo niet veel warmer zijn dan nu.
ronaldP
9 jaar geleden
Inderdaad.Niet alles gaat op omdat ten eerste Mercurius 3x dichterbij de zon staat. Dat houdt in dat er 9x zoveel warmte op Mercurius valt per oppervlakte-eenheid dan op aarde. Ten 2e zal de dampkring en het water een dempende werking hebben. Er zullen nieuwe stromingen ontstaan tussen de verlichte en onverlichte zijde van de aarde wat ook weer zorgt voor neerslag en dus afkoeling. Het is dus erg moeilijk te voorspellen wat er zou gebeuren (zoals je ook het weer moeilijk kan voorspellen). Wat je niet met zekerheid kan zeggen is dat de aarde zijn vocht en atmosfeer verliest.