De shuttles zijn nu ongeveer 25 jaar oud en zijn toe aan vervanging.. hun taak zit er op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
31 jaar zweven de Shuttles alweer om ons heen. De kosten van een dergelijk hoogstaand stukje technologie zijn achterhaald. Met een gewone draagraket met modules voor het bouwen van een toekomstig ruimtestation zijn we uiteindelijk goedkoper uit. De Shuttle is niet geschikt voor reizen naar bijv. Mars. Te weinig power en ook te weinig opslag voor brandstof. Een draagraket daarentegen heeft veel meer te bieden. (Klein detail: ik heb een gebruikte band (linksachter) van de Endeavour. Mooie ronde glasplaat erop en...perfecte tuintafel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grappige is dat de Sojoez tegenwoordig nog ongeveer hetzelfde wordt gebouwd als in 1957, en dan is een apparaat van eind jaren 70 achterhaald...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooh, ik ben jaloers! Wat een prachtig object voor een supernerd zoals ik om te hebben! Als je er ooit van af wil...
Het is te duur. Zo'n Shuttle moet na een vluchtje weer helemaal gereviseerd en nagekeken worden.
De Shuttle is naar verhouding ontzettend groot en lomp. Dat maakt het mogelijk complete laboratoria, zonnepanelen voor de Hubble (of die hele satelliet zelf) en wat al niet meer mee te nemen, maar door die zee van ruimte kost het verschrikkelijk veel brandstof om dat allemaal in beweging te zetten. Dat maakt wegwerpraketten snel interessanter; wil je vracht naar boven sturen, dat pak je een Ariane, gaat het om mensen dan pak je een Sojoez. Die laatste heeft nog een ander voordeel; daarvoor hoeft geen dure waterstof geproduceerd te worden. Tank 'm af met gewone kerosine en vloeibare zuurstof, en daar gaat ie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De spaceshuttles zijn gewoon aan vervanging toe . omdat hij gewoon versleten is na al die vluchten .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds de Koude Oorlog ten einde is zitten de Amerikaanse belastingbetalers niet meer te wachten op miljardenverslindende prestigeprojecten zoals de bemande ruimtevaart. Alle mooie plannen voor de voortzetting van het shuttleprogramma zijn de kast in geschoven en de shuttles zelf zijn te oud en afgeragd om nog veilig de ruimte in te kunnen.

Daar gaat mijn kleine meisjesdroom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Te duur en zwaar verouderd zijn de redenen dat ze uit de vaart worden genomen (helaas).