Wanneer zijn er weer vallende sterren te zien in Nederland?

Ik wil graag een keer een vallende ster zien.

Ik weet dat andere mensen dit ook al gevraagd hebben, maar dat is iets van 4 jaar terug.

Toegevoegd na 1 minuut:
En 4 jaar terug is best lang geleden, en ik weet het niet hoor, maar misschien zijn sommige dingen in het heelal een beetje verandert.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
jodyenboyke
9 jaar geleden
Zie antwoord hieronder. Ik neem regelmatig een kijkje op:www.vallendesterren.info. Rond 10 augustus is er ieder jaar een piek van vallende sterren te zien in Nederland
Bordensteker
9 jaar geleden
Met een aantrekkelijk eenvoudig hemelkaartje is dat een goede link om anderen op het verschijnsel voor te bereiden.

Antwoorden (2)

2014 de nacht van 17-18 november.
Reddie
9 jaar geleden
Ik zou zéker de Leoniden van 17 november eens gaan bekijken. Bij helder weer heb je dan bijna een garantie dat je wel wat ziet.

De Leoniden lijken vanuit het sterrenbeeld Leeuw te komen.

Dit sterrenbeeld is makkelijk ter herkennen aan zijn sikkel. Een deel van het sterrenbeeld ziet eruit als een omgekeerd vraagteken. Het sterrenbeeld heeft zes sterren. Het punt van de vraagteken is Regulus, een ster van de eerste magnitude. Nu u weet hoe de Leeuw eruit ziet, kunt u hem snel vinden met de volgende methode. Teken een denkbeeldige lijn tussen de ster die het uiteinde van de Grote Beer-pan is en de ster linksonderaan de pan van de Grote Beer naar beneden, vanuit de pan gezien. Na zes keer de afstand tussen de twee sterren, komt u ongeveer aan bij de Leeuw.

Neem een sterrenkaart bij de hand voor de duidelijkheid. Op de android telefoons kan de gratis app "Google Sky Map" je ook helpen dit sterrenbeeld te vinden.

Maar er zijn veel meer mogelijkheden. De site http://hemel.waarnemen.com/meteoorzwermen/meteoorzwermen_2014.html#11 toont ze allemaal.

Hieronder de gegevens van de maand november:

November 2014
Datum Naam Sterrenbeeld ZHR Radiant Maan- Kenmerken
R.K. Dec. Hoogte fase
di 4 november Oktober-Arietiden noord Ram 3 2.9u 19° 57° 90%
di 4 november Oktober-Arietiden zuid Walvis 3 2.4u 10° 47° 90%
do 6 november Tauriden noord Stier 5 3.7u 21° 59° 100% traag, helder oranje en soms vuurbollen
vr 7 november Tauriden zuid Stier 4 3.4u 13° 51° 100% traag, helder oranje en soms vuurbollen
di 11 november δ-Eridaniden Eridanus 1 3.7u -2° 36° 75%
do 13 november μ-Pegasiden Pegasus 2 22.4u 22° 60° 65%
vr 14 november ζ-Puppiden Achtersteven 3 7.8u -42° -4° 45% radiant bij ons onder horizon!
zo 16 november ι-Aurigiden Voerman 8 4.9u 33° 71° 35%
ma 17 november Leoniden Leeuw 13 10.2u 22° 60° 20% snel en bekend vanwege regens in 1799, 1833, 1866, 1966 en 1999
vr 21 november α-Monocerotiden Kleine Hond 4 7.8u 1° 39° 0%
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Die bron van Reddie kende ik nog niet, maar ik zet hem bij mijn favorieten! En Ozewiezewo ... was me net twee minuten voor, met dezelfde bron die ik wilde noemen. Welnu, aangezien het nu nog niet te voorzien is of er die nacht van 17 op 18 november een heldere hemel zal zijn, is het goed om ook even te verwijzen naar een bron die naast de bekende “vallende-sterrenregens” ook ingaat op wat er tussendoor te zien kan zijn.
Voor wie er iets meer over wil lezen kan ik daarom ook http://hemel.waarnemen.com aanraden, en dan met name deze pagina: http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Planeten/018.html en deze http://hemel.waarnemen.com/meteoorzwermen/meteoorzwermen_2014.html#11, bovenaan, en kijk óók in de uitleg onderaan!
De tabelgegevens die Ozewiezewo in zijn antwoord opgenomen heeft, zien er veel overzichtelijker uit op de genoemde pagina. let wel: de rode of oranje kleur in de tabel duidt hier op ongunstige of minder gunstige omstandigheden. Over het waarnemen van “vallende sterren” nog dit: mijn eigen ervaring is wel dat het aantal dat je zelf buiten ziet (erg) klein is in vergelijking met wat er als theoretisch haalbare aantal wordt opgegeven. Dat komt voor een deel door de enorme lichtvervuiling in de meeste delen van Nederland: het is ’s nachts bijna nergens meer écht pikdonker. En je moet je ogen vrij lang aan het donker laten wennen.
Bovendien is één “vallende ster” meestal zó voorbij. Het duurt zeg maar korter dan de bliksem, en in het begin zit je weleens te twijfelen of iets nou écht een meteoor was. Als je net knipperde met je ogen, kun je hem al gemist hebben.
Bij bliksem weet je het zeker, omdat er ook altijd een duidelijke onregelmatige vorm in zit, en bliksem geeft meestal ook een echte felle lichtflits. Omdat je ook een vorm waargenomen hebt, weet je ook zeker dat je iets hebt gezien.
Het kort tot zéér kort oplichtende en vaak maar zwakke en volledig rechte lichtspoor van een meteoor is vaak al weer uitgedoofd voor je er erg in hebt. Maar zorg dat je gereed zit op een aangeduide nacht als de hemel helder is – het zijn door die heldere hemel dus ook meestal erg frisse nachten, zeker omdat je meestal stil zit of in een ligstoel ligt. Het gaat het beste als je in het donker ... ligt! ;-)