Wanneer en waarom is een supernova een bedreiging voor de aarde?

Hoe dichtbij de aarde moet een supernova zijn om een bedreiging te zijn, en waarom is het eigenlijk een bedreiging?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Een supernova is een ontploffende ster. Bij die ontploffing wordt van allerlei materiaal met hoge snelheid de ruimte in geslingerd. Wat op astronomische schaal "stof" heet, dat zijn soms gewoon enorme rotsblokken wanneer ze als meteoriet op aarde neer ploffen. Bij een nova op grote afstand verspreid het materiaal zich. Bij een naburige supernova is het materiaal nog redelijk compact en kan er meer in een korte tijd op aarde neerstorten.

De dinosaurussen kunnen je (niet meer) vertellen wat een rotsblok van 10km doorsnede met je wereld doet. Stel je voor dat er meer van die dingen in korte tijd gaan vallen!

Maar heftiger zijn de gammaflitsen.

Hoe ontstaat een gammaflits?

De eerste voorwaarde voor het ontstaan van een gammaflits is dat er sprake moet zijn van het einde van een superzware ster. De ster moet zo zwaar zijn dat er in ieder geval een zwart ontstaat.
Tijdens een hypernova is er ineens zo’n gigantische hoeveelheid aan energie beschikbaar dat er nog een tweede effect kan optreden: fotodesintegratie. Fotodesintegratie is eigenlijk het omgekeerde van kernfusie. Bij fotodesintegratie botst er hele sterke straling tegen een atoom aan, waardoor deze uit elkaar knalt in simpelere atomen.
Kernfusie kan heel veel energie opleveren bij de fusie van lichte elementen. Het omgekeerde is ook waar; fotodesintegratie kost juist heel veel energie. Tijdens een hypernova is die energie echter volop aanwezig en die wordt grotendeels gebruikt om het proces van fotodesintegratie aan te zwengelen.

Het materiaal dat aangemaakt wordt door de fotodesintegratie vliegt de kern uit. Als na de dood van een ster de kern erg hard rond zijn as gaat tollen, krijg je een zogenaamde jet.Een jet is een straal van deeltjes wat uit de kern van een ster geslingerd wordt. Die jets bevatten veel materiaal dat met hoge snelheid en energie uit de polen van de ster ontsnapt.

Wanneer zo’n jet van een nabije nova de aarde raakt kan deze met gemak de atmosfeer wegblazen en de aarde roosteren. Al het leven kan uitsterven.

Gelukkig lijkt het er op dat geen van de nabije zware sterren haar pool op de aarde gericht heeft. De kans dat de aarde door een gammaflits getroffen wordt is dus klein.

Nog enige aanvulling:

Gammaflitsen op enige 10-tallen lichtjaren zijn in theorie nog gevaarlijk.

En natuurlijk als onze zon (ook een ster) aan het einde van haar leven een supernova vormt, tja, da’s ook niet goed voor de aarde. Maar al lang voor die tijd is de aarde al onleefbaar geworden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Even een correctie op mezelf: De zon is te licht om een supernova te vormen. Het scenario dat ze op die wijze de aarde zal vernietigen is dus niet aan de orde ! Wel kan ze in haar laatste levensfase opzwellen tot een rode reus en daarbij wellicht de aarde verzwelgen. Maar dat was niet de vraag die gesteld werd, die ging over supernova's.
Thecis
10 jaar geleden
Nog even een aanvulling:
Je hebt het over het ontstaan van een zwart "gat" (woord vergeten). De jets vanuit zwarte gaten zijn erg vervelend, maar de meest vervelende zijn de gamma "jets" vanuit neutronen sterren (ook wel pulsars genoemd). Deze gamma jets kunnen inderdaad vrij simpel een planeet ontdoen van enige vorm van leven...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@Thecis
Bedankt voor je aanvulling.
Ik was inderdaad het woord "gat" vergeten. :-(
Thecis
10 jaar geleden
ken beuren. No worries.

Andere antwoorden (1)

Onze zon is een grote ster die ooit aan haar einde zal komen. Voordat de zon aan haar einde komt zal ze uitgroeien tot een supernova. De omvang van de zon zal schrikbarend toenemen en de aarde verzwelgen. Realistiser is het om aan te nemen dat de aarde dan allang vergaan is. Na de fase van supernova zal de ster ineenstorten en wellicht een zwart gat vormen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat het thans niet bekend is dat de zon als supernova zal ontploffen meende ik de vrijheid te mogen hebben de zon als zodanig aan te halen. De vraagstelling is daar algemeen genoeg voor. Sterren die reeds lang alle stadia tot het zwarte gat aan toe hebben doorlopen hebben tot op heden geen schade aan de aarde toegebracht. De zon als supernova is dus een heuse dreiging in het voortbestaan van de aarde.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@gerardkl
Met alle respect, maar dit is een gevalletje klok en klepel...
Je zit op meerdere punten op de goede weg, maar toch net verkeerd. 1) Onze zon is geen grote ster maar slechts een heel middelmatige. 2) De zon zal niet "uitgroeien" tot een supernova, maar tot een rode reus ! Ze is bovendien te licht om überhaupt een supernova te vormen. Dat laatste zal dus nooit gebeuren. 3) In haar Rode Reus-fase zal de zon tot ongeveer de grootte van de aardbaan opzwellen. Of ze daarbij de aarde zelf ook zal verzwelgen is op het randje van net wel/net niet. Daar zijn de geleerden nog lang niet zeker van.
Bovendien schrijf je dat de aarde al vergaan is voor het zover is. Hoe kan een reeds vergane aarde nog opgeslokt worden ? 4) Niet elke ster die supernova wordt zal een zwart gat vormen. Sommigen vormen 'slechts' een neutronenster. Een neutronenster is het eindstadium van een ster waarvan de kernmassa voor de implosie tussen 1,4 en 3 maal die van de zon bedraagt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
De min is overigens niet van mij !