Stel je voor: tijdens een ruimtemissie vermoord een ruimtevaarder een andere ruimtevaarder, kan diegene daar juridisch voor vervolgd worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat denk je nou zelf?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen idee, daarom stel ik de vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet in een bepaald land..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit slaat nergens op: waarom zou een ruimtevaarder tijdens een missie niet net zo veroordeeld worden als een moordernaar op aarde ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo onlogisch is die vraag niet Japie, want als er niets geregeld is staat niet vast op wiens grondgebied de misdaad heeft plaatsgevonden , dus welke rechtspraak van toepassing is. Als een nederlander de moordenaar is dan is hij beter af als voor hem de nederlandse rechtspraak geldt dan b.v. de russische als hij zich in een russisch ruiteschip bevindt. Maar er zijn ruimteregels op dit gebied; alleen ik ken ze niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En volgens welke jurisdictie is moord NIET strafbaar dan?
De vraag is of de ruimtevaarder vervolgt kan/zal worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een ruimteschip vaart onder een bepaalde vlag en zal dan volgens de wetten die onder deze vlag gelden ook beoordeeld worden door de rechter,

Antwoorden (2)

Ja want het ruimteschip vertegenwoordigd een eland of landen en dan gelden ook de wetten van dat land en eventuele wetten die aangenomen zijn door landen 9 convensie van Geneve
Robby BB
.

Toegevoegd na 2 minuten:
staan wat fouten in mijn tekst verbetering.

Ja want het ruimteschip vertegenwoordigd een land of landen en dan gelden ook de wetten van dat land en eventuele wetten die aangenomen zijn door landen 9bv convensie van Geneve)
Robby BB

Het is zoals een schip dat vaart onder een bepaalde vlag van een land.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier is niet zomaar een antwoord op te geven, je zegt er niet bij onder welke omstandigheden het is gebeurd.
Misschien was het uit pure zelfverdediging, dat het doden plaats vond, omdat het slachtoffer de dader naar het leven stond.
Als men terug komt op de aarde zal er iig een proces moeten plaats vinden en zal de dader zich moeten verantwoorden en duidelijk moeten maken, dat er sprake was van noodweer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is volgens mij niet wat de vragensteller bedoelt.
De aanname in de vraag is dat er hoe dan ook sprake is van moord. Hij wil weten of de moordenaar dan wel kan worden vervolgd omdat de moord ergens in de ruimte heeft plaatsgevonden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Amerika is het doden van iemand, gelijk aan moord. zelfs al het uit zelfverdediging gaat of dat het per ongeluk is.
Zo zal bij iemand waar de doodstraf is op uitgevoerd, de doodsoorzaak omschreven worden als moord.
Wat de straf of geen straf zal zijn, wordt dan bepaald door de rechter