hoe kan ik Andromeda vinden?

Ik ken eigenlijk alleen de plaats van de Poolster en de Grote beer.
Wie helpt mij aan een manier hoe ik Andromeda op kan sporen?
Hoe laat en waar moet ik dan kijken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er bestaat een Andromeda sterrenbeeld en een Andromeda sterrenstelsel. Zorg ervoor dat je die twee uit elkaar houdt.
kierkegaard47
10 jaar geleden
true, deze gedachte had ik ook al... maar als je het andromeda _sterrenstelsel_ wilt vinden, is het erg handig (zo niet noodzakelijk) om eerst het andromeda _sterrenbeeld_ gevonden te hebben. Dus vandaar dat ik dit antwoord gaf, in afwachting van eventuele verduidelijking van de vraagsteller.

Antwoorden (4)

Zoals ik het zelf altijd doe:

(zie ter illustratie bv. http://hemel.waarnemen.com/hemelkaart/ . Deze link kan je trouwens ook meteen gebruiken om te zien hoe de sterren staan op een bepaalde datum en tijd . Misschien zijn er wel betere links voor, dit was gewoon de eerste die ik tegenkwam.)

1) Vind de poolster.

2) De poolster is zelf onderdeel van een klein sterrenbeeld 'de kleine beer'. Dit sterrenbeeld lijkt wel op 'de grote beer' die je al kent, behalve dan dat ie kleiner is.
De kleine beer lijkt vooral op een steelpannetje.

3. Trek nu de lijn van de 'bodem' van het pannetje door, naar de kant waar de steel aan vast zit (maar dus de richting van de bodem zelf aanhouden). Als je nu 2 à 3 keer verder kijkt dan de grootte van het pannetje INCLUSIEF STEEL (ik schat ongeveer 10 keer de grootte van alleen het bakje), ga je dwars door een vrij opvallende "W" heen die met z'n bovenkant naar het steelpannetje staat. Dit is het sterrenbeeld Cassiopeia.

3. Als je diezelfde lijn van daarnet nu verder in dezelfde richting doortrekt, is het eerste sterrenbeeld waar je 'doorheen' komt, (dus meteen "onder" de W ) Andromeda. Je zit dan overigens wel iets links van het midden van het sterrenbeeld.

Succes !
10 jaar geleden
Cassiopeia is ook vrij gemakkelijk te vinden aan de hemel: een opvallende grote letter 'W'. Ergens in het midden tussen de Poolster en Cassiopeia ligt Andromeda.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien helpt dit kaartje iets.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog een paar plaatjes

Toegevoegd na 2 minuten:
http://home.jacobbax.xs4all.nl/astro/Andromeda.jpg
http://home.jacobbax.xs4all.nl/astro/Andromeda1.jpg
http://home.jacobbax.xs4all.nl/astro/Andromeda.2jpg

Toegevoegd na 5 minuten:
In het vierkantje zit de Andromeda Nevel/Galactie