Hoe kwam het dat dat gisternacht 19/10/2013 om 00:31 de maan dubbel leek te zijn?

Het was door mij opgevallen. M'n vriendin. M'n schoonouders en m'n buren. Onafzondelijk de maan zo gezien.
Twens was er geen alcohol in het spel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.6K
Amadea
10 jaar geleden
Kan het er niet door gekomen zijn dat het een zeer heldere volle maan was, en jij daar door dubbel glas naar keek. Dat het daardoor leek of de maan dubbel was?
Cryofiel
10 jaar geleden
Hoe ver stonden de normale maan en de tweede maan van elkaar? Waren ze even helder? Waren ze even groot? Kan je een bijmaan hebben gezien zoals op deze foto (met zelfs twee bijmanen)?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/Moon_dogs.jpg
Amadea
10 jaar geleden
Trouwens, Dennis, bedoel je met "Onafzondelijk" dat jullie het gezamenlijk zagen of is 'onafhankelijk van elkaar' een betere beschrijving van wat er gebeurde?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas waren de foto's mislukt.
Het kijken ernaar was buiten. Zonder glas ertussen.
Even helder: ja
Even groot: nee was meer soort van achter elkaar
Gister had: Blabberius een super antwoord gegeven. Hopelijk kan hij het antw herhalen :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja onafhankelijk van elkaar.
1 voor 1 zonder informatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ufo
Amadea
10 jaar geleden
Zag het er zo ongeveer uit als hier?: http://footo.nl/userphotos/2011/0615/9260oo163760737945.jpg
Cryofiel
10 jaar geleden
Heb je een link naar een pagina met de bijbehorende omschrijvingen en commentaren bij die foto?
Amadea
10 jaar geleden
Er staat bij dat het komt door de combinatie van dubbel glas en een lange sluitertijd. Maar daar gaat het niet om, 't is meer om te pogen een beeld te krijgen van wat Dennis en de zijnen gezien hebben!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
moet meteen aan een zogenoemde 'zonnehond' denken.. In dit geval dan een maanhond. Of hebben we het dan over een weerwolf? (kon het niet laten :) )
Cryofiel
10 jaar geleden
Die zonnehond (of maanhond) waren al genoemd: in het Nederlands heten die bijzon (of bijmaan). De Engelse termen zijn sun dog en moon dog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de foto komt redelijk in de buurt. maar ook weer niet. ik ga vandaag het een en ander proberen om een foto te maken of te tekenen. deze zal ik wel met behulp maken van de andere personen die het gezien hebben. om een zo'n betrouwbaar mogelijk resultaat te geven.
mede omdat ik het zelf erg interessant vind.

Het beste antwoord

Ik ben ten rade gegaan bij de Volksterrenwacht Mira te Grimbergen (BE)

Dit verschijnsel heeft dan toch niets te maken met de eclips.
Die avond was er doorlopend lichte (sluier)bewolking, en dat gaf
aanleiding tot een aantal optische effecten: een combinatie van
corona-effecten en iridiserende wolken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er waren met wat ik zag geen wolken. Die stonden ook niet op de tekening.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
sluierbewolking is heel dun (daarom heet het sluierbewolking), zeker 's nachts kan je dat moeilijk zien. http://www.knmi.nl/cms/content/35691/sluierbewolking Nu, de mensen van de sterrenwacht hebben je tekening bekeken. Onder hen een weerkundige en ze waren unaniem, ze vonden het zelf geen speciaal verschijnsel.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik zag net pas het plaatje. Mijn eerste reactie was precies jouw antwoord: sluierbewolking die de "halo" (het gele deel in de tekening) veroorzaakt; in wezen is dat verstrooiïng aan de sluierbewolking. De "tweede maan" (de groene maan in de tekening) is een lokale verdichting in de sluierbewolking. Die staat dus in werkelijkheid vóór de echte maan. Dat hij er achter *lijkt* te staan komt doordat de echte maan veel feller is dan de kleine verdichting in de bewolking. Zeker in de stad is sluierbewolking moeilijk te zien. Ik wilde dit net als antwoord gaan geven toen ik zag dat jij me al voor was. Jouw antwoord stemt goed overeen met mijn bedenksel. Een dikke plus voor jou dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
thx Cryofiel, als het van jou komt dan beschouw ik dit als een groot compliment.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas is dit het beste antwoord. Ben alleen niet erg bijzonder meer ;)

Andere antwoorden (2)

Dat U en misschien een aantal andere dit gezien hebben klopt heel goed.
U zag de maan dubbel omdat in de nacht van 18 op 19 oktober 2013 een maansverduistering is geweest.
Hierdoor zag u de maan dubbel.
Een maansverduistering vind plaats als: de aarde precies op een rechte lijn tussen de maan en de zon staat zoals toen dus is gebeurd.
Het bijzondere was dat het ook nog eens volle maan was.
Ik weet zeker dat dit de oorzaak is doordat ik het heb gecheckt op wikipedia.
Hier is de link u vind hier alle informatie over maansverduisteringen en ook wanneer de volgende plaats zullen vinden "Link": http://nl.wikipedia.org/wiki/Maansverduistering

Ik hoop dat ik u heb geholpen met uw probleem!

Groetjes: xXxUwRechterHandxXx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat jij (en anderen) gezien hebben komt door het 'Fresnel' effect.
De Fresnel lens is een lens die gebruikt wordt om o.a. beelden sterk te vergroten.
Een bekende bijwerking van een Fresnel lens zijn de 'bijbeelden' , ofwel spiegeleffecten.

De atmosfeer om de aarde werkt als een 'lens' waardoor je heen kijkt naar het heelal.
Soms zijn de optisch-atmosferische omstandigheden zodanig dat er spiegelingen optreden in de buitenatmosfeer. De lens werking zorgt er dan voor dat een object als de maan een tweede keer wordt weergegeven als een spiegeling. Het lijkt dan of er 2 manen staan maar in werkelijkheid is de 2e gespiegeld van het origineel. Bij zeer sterke 'lens' omstandigheden kunnen er zelfs wel 3 manen verschijnen maar dan is de 3e maan aanzienlijk zwakker in verschijning.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Kan je daar ook een foto-voorbeeld van laten zien. Ik vind alleen dit bij Fresnel, een soort halo: http://3.bp.blogspot.com/-9L-hdJmT7DM/TZg1xwWBzAI/AAAAAAAAAV0/ASTFJTgaTAk/s1600/20110402_3-1.JPG
Cryofiel
10 jaar geleden
Dit is een vergelijkbaar effect:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/Moon_dogs.jpg Bij de zon is het effect meestal een stuk duidelijker dan bij de maan:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sundogs_-_New_Ulm-Edit1.JPG
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben amateur-astronoom en ben geabonneerd op de meeste e-maillijsten die er bestaan. Er zijn een paar honderden astronomen die de maansverduistering gevold hebben maar niemand heeft echt zo iets dergelijks gemeld. Het kan natuurlijk altijd een lokaal gebeuren zijn geweest die het veroorzaakt heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry amadea, helaas geen foto van... tenminste geen afbeelding die geloofwaardig is. Science-Fiction plaatjes genoeg maar die zijn 'in elkaar gezet'.
De vraagsteller had die foto kunnen maken en dat dan aan ons kunnen laten zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een halo is nog steeds geen dubbele maan, ook een bijmaan staat op een zekere van de maan, je moet die verschijnselen bijna kennen om op te merken.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik weet het, Blabberius. Het was echter het enige wat ik kon bedenken. Daarom ook heb ik vraagsteller gevraagd een wat betere omschrijving te geven. Zag hij twee manen? Hoe ver stonden die van elkaar, ofwel: hoeveel maandiameters ruimte zat er tussen de twee manen? Waren beide manen even helder? Welke kleuren hadden ze?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel.
ik ga proberen een tekening te maken en deze erbij te uploaden. mocht het lukken probeer ik ook met foto toestel een foto te maken over hoe het eruit zag. al zag ik dat Amadea dat ook had geprobeerd had en niet zo gelukt was als hoe ik gezien had wat ik had waargenomen. tevens vond mijn vriendin ook niet dat het er uit zag als de foto die Amadea had gemaakt.
in de tekening probeer ik ook zo veel mogelijk informatie te geven door middel van text.