Hoelang doet straling erover vanuit de kern van de zon naar de oppervlakte?

Stel dat het kernfusieproces in de zon op dit moment ineens een paar jaar op een lager pitje werkt. Wanneer gaan we dat dan merken aan de straling die wij ontvangen van de zon?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ikzelf dacht 17.000 jaar gelezen te hebben. (ook nagezocht in boek waar ik dat uit had) Op zoek naar bronnen daarvan op internet kwam ik deze: http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Zon/014.html , tegen, alwaar de schattingen erg ruim (breed) zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier vertellen ze dat het gemiddeld: 92.000 jaar zal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De schatting lopen inderdaad behoorlijk uiteen. Dit komt omdat de wijze van berekenen uitgaat van een willekeurig pad. kijk hier meer eens. http://en.wikipedia.org/wiki/Sun De reden van mijn vraag is dat we bij vragen over het klimaat het zonlicht als een gegeven beschouwen of daar zomaar uitspraken over doen terwijl veel van ons geen idee hebben hoe complex dit is. We wten niet eens hoe lang het licht en warmte die we nu uit de zon zien komen er over gedaan heeft en hoe de samenstelling ervan onderweg is veranderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gedeelte: "Wanneer gaan we dat dan merken aan de straling die wij ontvangen van de zon?" in je vraag, wordt misschien duidelijker als je zoekt op "zonnecyclus". Ik denk ook dat de zon meer invloed op het klimaat heeft, dan de mens. Daarbij denk ik ook dat de seizoen verschuivingen door precessie van de aarde haar gevolgen toont.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En vergeet niet dat de polen de laatste paar miljoen jaren niet meer direct door de golfstromen worden geraakt. de zuidpool is een vast eiland en de noordpool is door land nagenoeg omsloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Best wel verassend. Zlefs iemand bij de sterrenwacht in Utrecht had er geen idee van dat het zo lang duurde.

Andere antwoorden (1)

Teminste vijfduizend jaar (dit is een gemiddelde), sommige fotonen bereiken nooit de oppervlakte van de zon.

Toegevoegd na 22 uur:
Mijn antwoord komt overigens van national geographic
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien iets langer, ik kwam dit tegen op www.astronomie.nl: "Terwijl de straling naar de oppervlakte stijgt, wordt ze voortdurend geabsorbeerd en opnieuw uitgestraald bij steeds lagere temperaturen zodat aan de oppervlakte de straling voornamelijk bestaat uit zichtbaar licht. De laatste 20% van de af te leggen weg gebeurt meer door convectie dan door straling. Het duurt meer dan vijftig miljoen jaar voordat een foton vanuit het centrum de oppervlakte bereikt."