Waar denk je dat het heelal stopt?

Daar heb ik vaak over na gedacht.
Maar weten jullie het antwoord?

Weet jij het antwoord?

/2500

er zijn verschillende theoriee"n: De eerste theorie is dat het heelal als maar blijft uitzetten, er komt dus geen einde aan het heelal. Het blijft gewoon bestaan en dit noemen we een open heelal. Dat betekent dat het niet kleiner wordt of even groot blijft maar steeds maar verder en verder blijft groeien en dat de zonnestelsels steeds verder uit elkaar komen te staan. Dit betekent ook dat er geen nieuwe sterren meer gemaakt kunnen worden, er komt namelijk geen nieuw materiaal binnen het heelal om die sterren aan te maken. De sterren die er zijn zullen zelf ook op den duur verdwijnen en blijft er dus geen warmte en licht meer over in het heelal. Er is daardoor geen leven meer mogelijk doordat het te koud wordt op de planeten die overblijven. De tweede theorie is dat het heelal stopt met uitzetten ofwel er komt weer geen einde aan het heelal. Dit noemen we een vlak heelal. Dit betekent eigenlijk vrijwel hetzelfde als de eerste theorie, behalve het gedeelte dat de zonnestelsels steeds verder uit elkaar komen te staan. Wat de sterren en het leven in het heelal betreft gebeurt er in deze theorie eigenlijk precies hetzelfde. De derde is de meest interestante als je het mij vraagt en dit noemen we dan een gesloten heelal. Bij deze theorie gaan ze ervan uit dat het heelal uiteindelijk stopt met uitzetten en weer gaat inkrimpen. Het tegenovergestelde van de Big Bang theorie, ze noemen dit dan ook de Big Crunch theorie. Alles in het heelal komt aan het einde weer bij elkaar en ontstaat er weer een bij elkaar geperst zooitje. Alle materie en ruimte komt weer bij elkaar onder diezelfde druk en hitte. Met als gevolg dat waarschijnlijk alles weer helemaal van voor af aan begint. Een nieuwe oerknal en dus weer een nieuw heelal. Dat betekent dus dat er een hele lange tijd geleden al een heelal, of meer dan een, is geweest. En dat daar ook al intelligente levensvormen, zoals de mens, zijn geweest. En dat is allemaal vergaan met de Big Crunch en weer ontstaan met de Big Bang

Ken je het snake spelletje op je mobieltje? Ik denk dat net als bij dat spelletje dat je bijvoorbeeld vanaf de aarde begint, ook weer bij de aarde uitkomt...

Oneindig kunnen we ons niets bij voorstellen, maar het lijkt er toch op dat het heelal oneindig is, anders hadden we toch allangs het einde ontdekt?

Het probleem is, het heelal stopt niet. Het blijft zich elke seconde uitbreiden. Er zal dus eigenlijk nooit een ECHT einde komen, en of we ooit zover kunnen komen dat we naar een ander sterrenstelsel kunnen, zullen we allereerst toch nog een reis naar Mars moeten kunnen maken.

Ik denk bij het de grens van het heelal aan de begrenzing van de computer of vissenkom van een voor ons almachtig iets.

Als het heelal steeds groter wordt (en dat is volgens wetenschappers zo) dan is het ook belangrijk om te weten welke ruimte zich ACHTER het heelal bevindt, de ruimte waarin het heelal zich kan uitbreiden. Maar dat weet niemand, evenmin als wat er was toen de 'oerknal' het begin van het heelal was. Sommigen zeggen dat er niets was, maar hoe kan iets nou ontstaan in niets? Het zal dus wel een raadsel blijven.

Het heelal is eindeloos groot, maar dat is eigenlijk niet voor te stellen. Maar je kunt je een vierde dimensie ook niet voorstellen, laat staan een vijfde of zesde dimensie. Dit is daarmee allemaal tamelijk theoretisch, geen zorgen maken, je hebt het namelijk helemaal niet nodig in het dagelijks leven.

Het heelal is niet oneindig groot, maar toch is er nergens een grens of rand waar je van af kunt vallen. Om dat te begrijpen, nemen we een eenvoudig voorbeeld: de Aarde. Stel, ik stuur je nu weg richting het noorden, met een grote rugzak met eten en drinken. Ik blijf hier staan.... Het zal even duren maar waar kom je uiteindelijk weer uit?? Juist: je tikt me op een gegeven moment weer van achter op de schouder want je bent helemaal rond de aarde gelopen. VRAAG-1: is de Aarde oneindig groot?? Nee, want anders had ik je nooit meer terug gezien. 40.000 km lopen is een hoop maar er komt een einde aan. VRAAG-2: Ben je onderweg een soort rand of ander 'einde' tegengekomen waar je van af kon vallen in de gruwelijk zwarte leegte?? Antwoord: nee. Zo is het ook met het heelal; het is niet oneindig groot maar toch kom je nooit een soort rand/einde tegen. misschien kom je op een gegeven moment weer terug waar je begonnen bent en tik je me opnieuw op de schouder. Helaas is die kans wat kleiner... de tocht is zo lang dat het heelal al lang niet meer bestaat voordat je je 'rondje' in het heelal hebt afgemaakt. Het heelal heeft namelijk WEL een begin en (waarschijnlijk) ook een einde in de tijd.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100