Wat was er voor de big bang? ik bedoel waar zweeft het heelal in? zweeft het misschien in een nog groter heelal?

wat dus als je het eind van het heelal kunt bereiken en er voorbij gaat, waar zou je dan uit komen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Het heelal is per definitie alles wat er is.

Vóór de big bang was er niets, en was er ook niet niets. Dat komt doordat "voor de big bang" niet is. Met de big bang is ook de tijd ontstaan. Dus daarvóór, dat kán helemaal niet, er was immers geen tijd. Daarvóór, dat kan pas als jij kunt aangeven welk tijdstip je bedoelt - en dat kun je niet, dat is onmogelijk.

Het einde van het heelal? Een soort rand? Die is er niet. Het heelal heeft een eindig volume, maar heeft toch geen grens.

Raadselachtig, nietwaar?

Wij mensen zijn niet geschikt om dit te bevatten. De enige manier om hiermee om te gaan, is het uit te drukken in de taal van de wiskunde. Wiskunde is de taal waarin de natuur is geschreven.

Met wiskunde kun je eraan rekenen, en bepalen wat de consequenties zijn voor ons, mensen. Begrijpen kunnen we het niet. Ons begrip is afgestemd op de omgeving waarin wij zijn ontstaan. In die beperkte omgeving kunnen we toe met een beperkt voorstellingsvermogen. Dat is dan ook precies waar wij mee behept zijn.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Niemand die het weet....
Wetenschap zegt het niet te kunnen weten en reiligies zeggen dat het hun God was die het allemaal deed beginnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er vanuitgaande dat er een big bang was... Volgens de meest gangbare aannames van de wetenschap was er voor de big bang niets. Het was een staat waar de mensheid de wetten niet van kent. Dus dan moeten we concluderen dat het niets was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord heelal betekent 'alles wat er is'.

Meer is er dus niet.

Toegevoegd na 2 uur:
Blijkbaar is mijn antwoord niet helemaal duidelijk.

Ik zie heelal op hetzelfde plan als werkelijkheid.

Ik bedoel echt dat er maar één heelal kan zijn. Als het in iets groters zou zweven dan was dit niet het heelal, maar dat grotere dan weer wel.

Als er andere dimensies zijn, dan zijn ze onderdeel van het heelal.

En nee, dat is niet simpel.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk nogal simpel om je te baseren op de definitie van een woord bij het antwoord op zo een vraag...
rose
14 jaar geleden
Toch meen ik het serieus. Blijkbaar is het zo simpel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iets ergens in zweeft,kan dat iets nooit het heelal zijn! Het zweeft toch in iets dat groter is? En dat 2e iets wordt dan automatisch het heelal. Behalve natuurlijk als dat 2e iets in weer een groter zweeft. En zo kunnen we nog wel even doorgaan!
rose
14 jaar geleden
Way to go, Peter!
Daar zullen we nooit achter komen. We kunnen alleen weten wat er na de Big Bang is gebeurd.

Gisteren op tv toevallig nog een uitleg gezien op national geographic channel. Wanneer je een CRT tv op een analoog signaal aan zet op een kanaal waar je geen zender ingesteld hebt, en je dus sneeuw ziet, is een klein deel van dat sneeuw kosmische achtergrondstraling dat overblijfsel is van de Big Bang...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet als vraagsteller jouw grenzen kennen. Vragen naar het onbekende is niet zinvol en je schiet er ook niets mee op. Dast geldt overigens voor alle gebieden: waarom houdt mijn geliefde niet meer van mij? Je zult het nooit weten.
Je moet leren zaken te accepteren zoals ze zich voordoen.

B.t.w. van mij moet je niks, hoor, maar het is misschien wel verstandig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zoeken naar antwoorden op onmogelijk lijkende vragen geeft vaak verrassende nevenverschijnselen.
Een vliegende vogel ziet veel glimmen....
Er was helemaal niets, geen ruimte geen lucht en licht, en vooral niet te vergeten geen tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De schrijver Isaac Asimov schreef een verhaal "de laatste vraag" Het telt geloof ik 36 pagina's. Daar wordt uiteengezet wat er was voor de Big Bang. Het is het nu.
Het verhaal werkte bij mij geestveruimend. Ik las het in de jaren 70. Het verhaal kwam uit de jaren 40.( denk ik) Het speelt zich in het contiue Nu af. Nu dus. zo toe te passen op 2010.Dit moment. Het moet te vinden zijn. Ik ga er ook maar weer- voor de zoveelste keer weggegeven omdat het zo geweldig is- naar op zoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Wat was er voor de big bang?
ik bedoel waar zweeft het heelal in?
zweeft het misschien in een nog groter heelal?"

Áls het heelal in een nóg groter heelal zou zijn,
dan zal dáár omheen waarschijnlijk
zelfs een nóg veel groter heelal kunnen bestaan;

maar uiteindelijk en waarschijnlijk
zal dáár weer omheen (het) NIETS kunnen zijn,
een grote leegte, of singulariteit, dus;

en die leegte/ singulariteit
was er waarschijnlijk altijd al vóór de Big bang,
en die zal er, ná de Big Chrunc, altijd nog zijn;

korter gezegd:
mijn theorie van: ALLES met IETS in NIETS…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord Cryofiel.

Eindige rekenmiddelen zijn inderdaad niet toe te passen op oneindige zaken.
De stelling dat er iets groters dan oneindig bestaat klopt dus niet. Wel toont het aan dat wij de oneindigheid nooit zullen kunnen meten, omdat we achter onze eigen staart aan rennen. Dus eigenlijk heeft de wiskunde hiermee de eigen tekortkoming blootgelegd.

Wat is eigenlijk nog grond waarop mensen bijv overtuigend concluderen dat leven spontaan is ontstaan en het bestaan van god al automatisch uitsluiten? We weten toch alleen maar de dingen binnen onze bubbel. Maar mensen zijn zo arrogant en koppig dat ze denken het allemaal te weten.