Hyperruimte
Hyperruimte (Engels: Hyperspace) is een fictieve sneller dan licht-transportmethode in sciencefiction.

De hyperruimte wordt meestal beschreven als een alternatieve ruimte of dimensie "boven" de ons bekende ruimte (een variatie hierop is de subruimte, die zich "onder" de gewone ruimte zou bevinden). De normale natuurwetten zouden in zo'n alternatieve ruimte niet gelden, waardoor snelheden boven de lichtsnelheid bereikt kunnen worden. Meestal is er een speciaal apparaat of een zogenaamde hyperaandrijving nodig om de hyperruimte te bereiken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hyperruimte (Engels: Hyperspace) is een fictieve sneller dan licht-transportmethode in sciencefiction.
De hyperruimte wordt meestal beschreven als een alternatieve ruimte of dimensie "boven" de ons bekende ruimte (een variatie hierop is de subruimte, die zich "onder" de gewone ruimte zou bevinden). De normale natuurwetten zouden in zo'n alternatieve ruimte niet gelden, waardoor snelheden boven de lichtsnelheid bereikt kunnen worden. Meestal is er een speciaal apparaat of een zogenaamde hyperaandrijving nodig om de hyperruimte te bereiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is het een niet bestaande (super) ruimte die mogelijkheden biedt die wij in onze beperkte en waarneembare ruimte niet voor kunnen stellen. Bijvoorbeeld snelheden die hoger zijn dan de lichtsnelheid.Heel raar want men zou dan volgens geleerden terug in de tijd reizen en je wilt juist vooruit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hyperruimte is eigenlijk een begrip uit de wiskunde. De betekenis is een ruimte met meer dan drie dimensies. Wij kunnen ons gemakkelijk een vlakke twee- of driedimensionale ruimte voorstellen (plat vlak resp. gewone ruimte). Ook is het niet zo moeilijk je een gekromde tweedimensionale ruimt voor te stellen (oppervlak van bol of cilinder).
Het wordt echter lastig om je een gekromde driedimensionale of een vlakke vierdimensionale ruimte voor te stellen. Laat staan een gekromde vierdimensionale. Dat komt doordat zulke ruimtes niet voorkomen in de door ons ervaren omgeving. Toch kunnen wiskundigen er gewoon mee rekenen en er allerlei eigenschappen van bepalen. Zo zijn er hyperbollen, hyperkubussen en allerlei hyperlichamen van 4, 5 of nog meer dimensies.
In de astronomie, meer specifiek de kosmologie, speelt het begrip een rol omdat er theorieën zijn die veronderstellen dat de door ons ervaren ruimte ook onderdeel is van een gekromde hyperruimte. Een eigenschap van zo'n gekromde hyperruimte is dat punten die volgens de normale ruimte heel ver van elkaar liggen, in de hyperruimte dicht bij elkaar komen te liggen. Volgens sommige theorieën, maar vooral ook volgens veel science fiction fantasieën, zou dit de mogelijkheid bieden om veel sneller dan het licht grote afstanden te overbruggen.
Let wel: dit is wat de science fiction er van maakt. Het begrip hyperruimte heeft op zich niets te maken met natuurwetten of de overtreding daarvan.
WimNobel