De Morgenster is de planeet Venus.
Deze is helderder dan de helderste ster, dus valt nogal op.
Venus is onze buurplaneet en staat dichter bij de zon dan de aarde.
Daardoor staan Zon en Venus het grootste deel van de dag gelijktijdig aan de hemel, waardoor de planeet dan onzichtbaar is.
Als Venus 's-morgens eerder opkomt dan de zon, dan is de planeet goed zichtbaar als ware het een zeer heldere ster, die men "Morgenster" is gaan noemen. Dat gebeurt overigens alleen zolang Venus aan de goede kant van de zon staat, "rechts" van de zon, bij ons vandaan gezien.
Als Venus overigens na verloop van tijd (vele maanden) aan de "linkerkant" van de zon staat, dan is hij 's-morgens niet te zien. Dan gaat de planeet echter 's-avonds wel later onder dan de zon, en zien we eenzelfde heldere "ster" aan de avondhemel, die dan ook wel Avondster genoemd wordt.