Als ik op een ander continent naar de sterrenhemel kijk, zie ik dan hetzelfde als hier in Nederland omhoog kijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

Zowel de aarde als het heelal zijn driedimensionaal. Daardoor zijn er onder, boven links en rechts hemelobjecten. Omdat de aarde rond is en de mens in verhouding zeer klein is hebben we de beperking van de horizon. De horizon schermt al een groot gedeelte af. De sterren op het zuidelijk halfront kunnen we niet zien omdat de aarde tussen ons en die sterren staan. Omdat de aarde roteert en kantelt is er een zone waar waar men zowel een gedeelte van het zuidelijk en noordelijk deel van de sterren ziet.
Zo kunnen wij hier in Nederland het sterren,beeld Orion zien in de winter maar ORION is ook op het zuidelijke deel van de aarde te zien. Hoe meer men naar richting een pool gaat hoe minder sterren van het tegenoverliggende halfrond men kan zien, Hoe meer naar de evenaar men gaat hoe meer sterren je tegelijk ziet van zowel het zuidelijk en noordelijk halfrond.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is voor mij het meest heldere antwoord. Heel goed geformuleerd en beschreven!

Andere antwoorden (2)

Nee, maar het verschil is groter als je in Zuidelijke richting reist dan in Westelijke/Oostelijke richting.

Op de zuidpool zie je een totaal andere sterrenhemel dan op de noordpool.

Op het zuidelijk halfrond heb je in ieder geval geen poolster maar het Zuiderkruis.

Toegevoegd na 2 minuten:
Herstel: als je in Westelijk/Oostelijke richting reist, dus naar Azië of Noord-Amerika en op de zelfde hoogte blijft tov de evenaar maakt dat je dezelfde sterrenbeelden ziet, ga je naar het zuiden dan wordt het verschil groter hoe zuidelijker je gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De aarde is niet plat. Daarom kijk je vanaf een ander continent naar een ander deel van de ruimte en dus zie je wat anders.